Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Overdinkel > Heilige Gerardus Majella Bedevaart Overdinkel

Heilige Gerardus Majella Bedevaart Overdinkel

In Overdinkel vindt op zondag 17 oktober voor de 109de keer de Heilige Gerardus Majella Bedevaart plaats, met als thema ‘Nabijheid door verbondenheid’. Vanwege de coronacrisis zal de bedevaart ook dit jaar in een aangepaste vorm plaatsvinden.

Er is wel een Plechtige Eucharistieviering om 11.00 uur in het park maar er is geen processie. Pelgrims kunnen op eigen gelegenheid door het park lopen en bij de kapellen een kaarsje opsteken. Om 15.00 uur is er een Plechtig Sluitingslof in de kerk. Voor kinderen zijn er tijdens de viering activiteiten in het park.

Parochievicaris Willy Rekveld schrijft over het jaarthema ‘Nabijheid door verbondenheid’: “Al meer dan ruim 100 jaar wordt in Overdinkel ter ere van de H. Gerardus een bedevaart gehouden. Pelgrims zochten troost, bemoediging in en voor het leven van alledag. Zij zochten nabijheid in verbondenheid in het geraakt zijn door vreugde en verdriet. Ook dit jaar zal er op 17 oktober weer een bedevaart plaatsvinden. In de 109de bedevaart willen wij hieraan aandacht geven in het thema: nabijheid door verbondenheid. Ook in ons werkgebied Enschede, Losser e.o. en Haaksbergen e.o. zijn mensen ziek geworden, overleden aan het coronavirus. Zijn mensen nog herstellende en zijn verdrietig om het verlies van dierbare mensen. Meer dan ooit hebben we die nabijheid door verbondenheid nodig. In het Evangelie, de blijde Boodschap spreekt Jezus over nabijheid in die momenten van het leven waarin we gebrokenheid en kwetsbaarheid ervaren. Ik zal er zijn, zo zegt Hij. Gerardus wilde in Jezus’ voetspoor gaan om nabijheid, verbondenheid in het leven van mensen te brengen. Het was voor hem geen gemakkelijke weg. Soms was er in zijn leven ook tegenwind, zoals wij dat ook wel eens ervaren in ons leven, zeker in deze tijd van vele vragen. Laten we in verbondenheid elkaar nabij zijn. Vertrouwen blijven houden in ons gebed om op voorspraak van de H. Gerardus de weg te gaan in geloof, hoop en liefde. De Weg die Jezus ons gegeven heeft. Een weg van Nabijheid in Verbondenheid.”

De vieringen tijdens het Triduüm vinden plaats in de kerk op donderdag 14 oktober en zaterdag 16 oktober om 19.00 uur. Op vrijdag 15 oktober zal er geen viering zijn, wel is de kerk dan open voor stil gebed.

Misintenties kunnen worden doorgegeven aan gastdamesgmpo@kpnmail.nl, de kosten (intentie: vrije gift, misintentie: € 5) s.v.p. overmaken naar IBAN NL 35 RBRB 0918 8452 89 t.n.v. W.H. Olde Meierink, o.v.v. Gerardus Bedevaart Overdinkel.
Ook is het mogelijk om op 17 oktober een kaars te laten opsteken. Dit kan door de kosten van de kaars (€ 0,50 voor een offerkaars en € 5 voor een noveenkaars) over te maken naar het genoemde rekeningnummer o.v.v. ‘Kaars’ en daarnaast de keuze voor de kaars en de intentie te vermelden.

Lees meer op de website van de parochie Maria Vlucht