Aartsbisdom > Nieuws > Groet kardinaal Eijk bij start Paastriduum 2022

Groet kardinaal Eijk bij start Paastriduum 2022

Kardinaal Eijk heeft ook dit jaar een groet gestuurd aan de gelovigen in het Aartsbisdom Utrecht bij het begin van het Paastriduum. De brief is gedateerd op 14 april, daags na de viering van de Chrismamis in de Onze Lieve Vrouwekerk te Apeldoorn. De brief is naar de parochies gestuurd, met het verzoek deze te publiceren op de eigen website en waar mogelijk in print te verspreiden onder de gelovigen.

De Utrechtse aartsbisschop verwijst in zijn groet naar de oorlog in Oekraïne, waarover het nieuws ons dagelijks bereikt. “Wij zien de verschrikkingen van de bombardementen en ander oorlogsgeweld, de talloze angstige mensen – onder wie veel kinderen – die al wekenlang in schuilkelders verblijven of op de vlucht zijn,” zo schrijft hij. “Dit raakt ons diep en baart ons grote zorgen.”
De situatie waarin Europa zich thans bevindt maakt het moeilijker om vreugdevolle liederen te zingen over de dood die overwonnen is, schrijft kardinaal Eijk. “En toch … het wordt daadwerkelijk Pasen. Pasen is het feest van onze hoop dat zonde, lijden en dood niet het laatste woord zullen hebben. Christus Jezus is door lijden en dood heengegaan, Hij heeft dit doorstaan om voor ons de verrijzenis en het eeuwig leven bij God mogelijk te maken. De boodschap van Pasen is: Zijn kracht en vrede zullen uiteindelijk overwinnen. Dit is het wat wij met Pasen gaan vieren.” Hij roept ook op tot gebed voor de vrede in Oekraïne “en andere volkeren die onder oorlog en geweld gebukt gaan, op voorspraak van Maria, Koningin van de Vrede, de Moeder van de Vredevorst.”
Kardinaal Eijk noemt in zijn groet ook het synodaal proces: “Van verschillende kanten heb ik vernomen en zelf ook mogen ervaren hoe inspirerend veel gesprekken geweest zijn, waarin we tegenover elkaar konden uitspreken wat het voor ons betekent verbonden te zijn met Jezus Christus en de gemeenschap van de Kerk en wat wij als Kerk kunnen doen om het Evangelie uit te dragen.”

Klik hier voor de volledige tekst van de groet van kardinaal Eijk

Tags: