Aartsbisdom > Nieuws > Geloofsgesprek: kardinaal Eijk over kracht van gebed

Geloofsgesprek: kardinaal Eijk over kracht van gebed

De Nederlandse bisschoppen en KRO-NCRV vormden op zondag 22 maart een cirkel van gebed op NPO 2, Facebook en de website KRO-NCRV.nl/katholiek. Het Geloofsgesprek en de Eucharistieviering kwamen uit het Aartsbisdom Utrecht: het Geloofsgesprek was met kardinaal Eijk, hij was ook hoofdcelebrant tijdens de TV-Mis vanuit de Sint Lambertusbasiliek te Hengelo. Leo Fijen sprak met kardinaal Eijk over troost in dagen van angst, over de betekenis van God en over de rol van het gebed als er lijden en uitzichtloosheid is.

Vanaf 12.00 uur konden mensen via het internet op ieder uur meebidden met het gebed van een bisschop vanuit zijn eigen bisdom. Online werd de gebedscirkel gestart met bisschop Van den Hout vanuit het bisdom Groningen-Leeuwarden, de cirkel eindigde in de Sint Jan van Den Bosch. Daar ging bisschop De Korte voor in een Vesperviering, die vanaf 16.35 uur werd uitgezonden op NPO2.

Geloofsgesprek
In het Geloofsgesprek ging kardinaal Eijk in op het belang van het gebed. “We bidden in eerste plaats voor mensen die getroffen zijn door het coronavirus, familieleden die zich zorgen maken, voor overledenen – die bevelen we aan in Gods liefdevolle en barmhartige handen. We bidden ook voor mensen die met de zorg voor deze patiënten zijn belast. We hebben als bisschoppen opgeroepen om kerken zoveel mogelijk open te houden om rozenkransgebed en aanbidding te houden, om mensen gelegenheid te geven een kaarsje op te steken en daarin troost te vinden. We zijn heel blij dat in zoveel parochies daaraan gehoor is gegeven. We hopen zoveel mogelijk mensen ertoe te krijgen om te gaan bidden.”
De Utrechtse aartsbisschop merkte op dat we gewend zijn geraakt om tegen ziektes een geneesmiddel te hebben. Nu worden we echter geconfronteerd met een viruspandemie waartegen we geen geneesmiddel of vaccin hebben. “Dat zou in ons het besef moeten doen rijzen dat we ons leven niet in eigen hand hebben, maar dat ons leven ligt in de handen van de Goddelijke Voorzienigheid. Uiteindelijk kan Hij ons weer licht en uitzicht geven. In het gebed geef je je over aan God.” Er is heel veel onzekerheid en we moeten leren daarmee om te gaan. “Dat geldt ook voor al die mensen zijn getroffen door de financiële gevolgen: heb ik straks nog een baan, hoe gaat het mijn bedrijf? We zijn ons weer gaan realiseren dat we niet alles in eigen hand hebben.”

Voorspraak van Maria
Publieke liturgische vieringen zijn in Nederland afgelast, ook in de Goede Week. Kardinaal Eijk: “Op de eerste plaats is het pijnlijk dat we Eucharistie niet meer publiekelijk kunnen vieren, juist in het Jaar van de Eucharistie dat we in het Aartsbisdom Utrecht houden. Maar als we de Eucharistie vieren, ook in kleine kring, vieren we het voor de hele parochie en dus ook voor mensen die er niet bij zijn. Uiteindelijk vieren we de Eucharistie voor de hele wereld. Dus alle mensen die met pijn in het hart niet de Eucharistie en de vieringen in de Goede Week kunnen bijwonen, het is goed dat ze zich realiseren dat als een viering plaatsvindt in de kerk, de genade ook op hen afstraalt al zijn ze er niet bij.”
Onder deze omstandigheden put kardinaal Eijk bijzondere kracht uit de voorspraak van Maria, zo vertelde hij. “Het Rozenkransgebed geef ik meer plaats in mijn leven dan anders. Maria is met lichaam en ziel in de hemel, zij is dichter bij God dan welke heilige ook. Daarom is haar voorspraak het sterkst, als wij bidden tot haar, wordt ons gebed tot God versterkt.”

Blindgeborene
In zijn preek tijdens de Eucharistieviering in Hengelo, met pastoor Oortman als concelebrant, stond kardinaal Eijk stil bij de Evangelielezing over de genezing van de blindgeborene. Deze ging zich op aanwijzing van Jezus wassen in de vijver van Siloam. Eenmaal genezen blijkt de blindgeborene ondanks alle beproevingen een moedig getuige van Jezus tegenover de Farizeeën. Kardinaal Eijk: “De verwikkelingen van de blindgeborene leren ons dat wie tot geloof in Christus is gekomen, niet vrij van beproevingen is. Ook voor gelovige christenen is de coronaviruspandemie uiteraard een zware beproeving.”
“De blindgeborene werd door de ontmoeting met Jezus, de Gezondene met een hoofdletter, zelf een gezondene, een moedig geloofsgetuige. Laten we als christenen in deze beproeving door de coronaviruspandemie ook een moedig getuigenis afleggen door de manier waarop we zelf met deze beproeving omgaan vanuit ons geloof in Christus, door ons openlijk gebed voor allen die erdoor getroffen zijn. En door het betonen van onze daadwerkelijke solidariteit met zwakkere medemensen die op onze hulp zijn aangewezen.”

Klik hier om het Geloofsgesprek terug te kijken

Klik hier om de Eucharistieviering terug te kijken

Tags: , ,