Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Renkum > Gelderse bedevaart naar O.L.V. van Renkum

Gelderse bedevaart naar O.L.V. van Renkum

Renkum is één van de oudste Mariabedevaartsoorden van boven de grote rivieren. Op zondagmiddag 20 oktober vindt de jaarlijkse traditionele Gelderse bedevaart plaats ter ere van Onze Lieve Vrouw van Renkum. Gelovigen van alle parochies uit Gelderland zijn uitgenodigd om deel te nemen, zo meldt de organisatie. Plaats van samenkomst is de parochiekerk O.L.V. ten Hemelopneming (Dorpsstraat 1 te Renkum).

Om 14.00 uur is er een bloemenhulde ter ere van O.L.V. van Renkum, met rozenkransgebed voor de intenties van de aanwezigen. Op deze bloemenhulde volgt om 14.30 uur de plechtige Heilige Mis, met pastoor P. Scholten van de parochie Levend Water te Doesburg en pater H. Maessen (Lazarist). Aansluitend is er Lof en uitstelling van het Allerheiligste Sacrament. De  St. Ceaciliakoren van Doesburg en Giesbeek begeleiden het bedevaartprogramma muzikaal. Na afloop is er gelegenheid voor ontmoeting in de pastorie. Deelname aan de Gelderse bedevaart is gratis, wel is er een collecte voor de hoge onkosten.

‘Aantrekkingskracht’
Rob Sieperman, coördinator bedevaarten van Renkum: “Maria wordt nog altijd bezocht omdat in de loop der eeuwen gewone mensen zoals wij troost en verhoring van hun gebeden hebben gevonden bij haar beeld. Sinds 1380 is bekend dat in een houten kapelletje in de uiterwaarden bij Renkum, toen nog Redichem geheten, wonderen zijn gebeurd en dat mensen er aanwijzingen en tekens hebben ontvangen. Tot op de dag van vandaag heeft Maria grote aantrekkingskracht en vanuit het hele land worden jaarlijks grote en kleine bedevaarten naar Renkum georganiseerd. Vele mensen bezoeken de Moeder van Toevlucht, zoals Maria hier ook wel wordt genoemd en ze ervaren haar voorspraak.”
Het bedevaartsoord is sinds ruim een jaar uitgebreid met het Rosarium Mariae, een uniek klein park met twintig kapelletjes. Sieperman: “Het bos achter de kerk is hiertoe door vrijwilligers omgevormd tot een klein paradijsje, een stille plaats op deze hectische wereld, waar tijd en ruimte is voor bezinning en gebed. Elk kapelletje in het Rosarium bevat, in de vorm van een icoon, mozaïek of keramiek, een afbeelding van één van de twintig rozenkransgeheimen. Deze ‘mysteries’ zijn verbeeldingen van de belangrijke momenten uit het leven van Jezus en Maria.”

Reisinformatie: Vanuit Arnhem en Wageningen/Ede station is de parochiekerk bereikbaar met buslijn 52, uitstappen Renkum, halte Don Boscoweg.
Meer informatie: www.mariavanrenkum.nl, doorklikken naar de gebedskring.

gelderse-bedevaart02 gelderse-bedevaart05