Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Renkum > Gelderse bedevaart ter ere van O.L.V. van Renkum

Gelderse bedevaart ter ere van O.L.V. van Renkum

Ter ere van Maria van Renkum, Vrouwe van Gelderland, vindt op zondagmiddag 4 november de traditionele Gelderse bedevaart plaats voor alle gelovigen van de parochies uit Gelderland. De bedevaart wordt gehouden in de R.K. parochiekerk O.L.V. ten Hemelopneming te Renkum (Dorpsstraat 1).

Het programma begint om 14.00 uur met een bloemenhulde ter ere van O.L.V. van Renkum, gevolgd door het rozenkransgebed. Om 14.30 uur volgt een plechtige Heilige Mis met aansluitend uitstelling van het Allerheiligste Sacrament. Hoofdcelebrant is pastoor H. van Doorn (van de aangrenzende parochie St. Lucas). Het bedevaartsprogramma met bedevaartsliederen wordt verzorgd door de leden van het Kevelaerkoor van de broederschappen Amersfoort en ‘t Gooi. Na afloop is er gelegenheid voor een gezellig samenzijn in de pastorie met koffie/thee. De toegang is gratis, wel zal er een collecte worden gehouden voor de bestrijding van de hoge onkosten.
Vanuit Arnhem en Wageningen/Ede station is de kerk bereikbaar met buslijn 86, uitstappen halte Don Boscoweg.
Meer informatie: www.mariavanrenkum.nl, doorklikken naar de gebedskring.
Het bedevaartsoord van Maria te Renkum heeft drie belangrijke onderdelen: Het eerste en belangrijkste is het middeleeuwse Mariabeeld, vermoedelijk gemaakt rond 1350. Het toont Maria met een staande Jezus op haar schoot: Maria als zetel der wijsheid (de ‘Sedes Sapientiae’). Het tweede is de mooie kerk waarin het beeld zich bevindt. Het derde is het processiepark Rosarium Mariae.

Foto boven: Foto uit het parochie-archief van de beroemde Bloesemprocessie naar OLV van Renkum (jaar: 1920)

olvrenkum-logo-br