Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Renkum > Gelderse bedevaart ter ere van O.L.V. van Renkum

Gelderse bedevaart ter ere van O.L.V. van Renkum

De traditionele Gelderse bedevaart ter ere van Maria van Renkum, Vrouwe van Gelderland, vindt dit jaar plaats op zondagmiddag 18 oktober (afbeelding boven: Gelderse bedevaart 2008, foto: Chris Gerrits fotografie Renkum). Voor deze bedevaart zijn de gelovigen van alle parochies uit Gelderland uitgenodigd. Het programma in de Parochiekerk O.L.V ten Hemelopneming Renkum (Dorpsstraat 1) begint om 14.00 uur met een bloemenhulde ter ere van O.L.V van Renkum. Een half uur later is er een plechtige Heilige Mis en aansluitend uitstelling van het Allerheiligste Sacrament. Ook wordt het rozenkransgebed gebeden.

Het internationaal bekende koor Schola Cantorum Karolus Magnus uit Nijmegen zal o.l.v. dirigent Stan Hollaardt het bedevaartprogramma met Gregoriaanse gezangen verzorgen. De Schola Cantorum Karolus Magnus van Nijmegen werd opgericht in 1988. De naam ’Karolus Magnus’ verwijst enerzijds naar Karel de Grote, die in zijn tijd de uniformiteit in de liturgie en de verspreiding van het Gregoriaans in West-Europa bevorderde; anderzijds naar de keizer Karelstad Nijmegen, waar Karel de Grote zich destijds dikwijls in zijn burcht aan de Waal ophield. De Schola stelt zich ten doel het authentieke Gregoriaans als kostbaar cultureel en liturgisch erfgoed te bewaren en te propageren. Naast optredens op vele plaatsen in Nederland en optredens i.v.m. uitzendingen van KRO-radio en tv vonden ook concerten in het buitenland plaats. De volkszang zal muzikaal worden begeleid door organist Jacob Snel.
Na afloop is er gelegenheid voor een gezellig samenzijn in de pastorie met koffie/thee. Toegang gratis. De collecte wordt gehouden voor de bestrijding van de hoge onkosten. Vanuit Arnhem en Wageningen/Ede station is de parochiekerk bereikbaar met buslijn 51 en 86 (halte Don Bosco weg).

Meer informatie: www.MariavanRenkum.nl, doorklikken naar de gebedskring.