Aartsbisdom > Diaconie > Ariëns Prijs voor Diaconie 2022 > Fotoverslag uitreiking Ariëns Prijs voor Diaconie 2022

Fotoverslag uitreiking Ariëns Prijs voor Diaconie 2022

In het Titus Brandsma Huis te Deventer reikte mgr. Hoogenboom op 22 oktober de Ariëns Prijs voor Diaconie (1.500 euro en een kunstwerk) uit aan het Meester Geertshuis te Deventer, een open ontmoetingsplek voor mensen met zorgen en vragen. De tweede prijs (een kunstwerk en 1.000 euro) ging naar het initiatief van de Werkgroep Diaconie en Caritas Nieuwegein (parochie H. Drie-eenheid) om kleding in te zamelen voor de gedetineerden van de Penitentiaire Instelling in Nieuwegein.

De PublieksPrijs (met 34 procent van de ruim 11.000 uitgebrachte stemmen) ging naar de tienergroep M25 van de Sint Jorisparochie uit Almelo. Ook dit initiatief won 1.000 euro en een kunstwerk. De winnaars zelf zien deze PublieksPrijs als “een mooie bekroning en bevestiging van wat we allemaal doen. We zijn op de goede weg!”

Coördinator Marianne Kok nam namens het Meester Geertshuis de prijs in ontvangst. “Er staan 80 vrijwilligers achter mij die 700 unieke bezoekers mogen ontvangen. Uit die groep bezoekers komen nieuwe vrijwilligers, die zich zo op een mooie manier ontwikkelen. Mensen hoeven zo niet alleen dankbaar te zijn maar kunnen ook iets geven en daarmee zijn we een betekenisvolle gemeenschap met een open hart. Ik ga zo naar de inloop van het Huis en dan laat ik de prijs zien. De mensen zullen er blij mee zijn!”

John Sloot en Hortense Höppener-Bouvy van de caritas Nieuwegein waren enorm verrast met de tweede prijs. Mevrouw Höppener vertelde droogkomisch over de start van het project: ondergoed kopen bij de Zeeman voor de gedetineerden (“welke maat en met of zonder pijpjes?”), een initiatief dat inmiddels is uitgegroeid tot een grote kledinginzamelingsactie.

Tags: ,