Aartsbisdom > Nieuws > Fotoproject ‘De Ongeziene Gezien’ wint Ariëns Prijs voor Diaconie

Fotoproject ‘De Ongeziene Gezien’ wint Ariëns Prijs voor Diaconie

Hulpbisschop Hoogenboom heeft tijdens een feestelijke bijeenkomst op 9 oktober de winnaars van de Ariëns Prijs voor Diaconie van het Aartsbisdom Utrecht bekend gemaakt. Uit de negenentwintig voorgedragen projecten werd het Fotoproject ‘De Ongeziene Gezien’ in Apeldoorn uitgeroepen tot winnaar. “U bent een initiatief dat zich het lot aantrekt van mensen die om allerlei redenen buiten de boot van de samenleving gevallen zijn, een initiatief dat een hart onder de riem steekt, de monden laat praten, de ogen laat werken en oren laat klapperen.” De winnaar ontving een kunstwerk en duizend euro.

De jury, bestaande uit Hub Crijns, Hans Boerkamp, Nelleke Serrarens Wijngaards, John Brohm, Geert Rozema, Annemarieke Hollanders en Gerard Groener, noemt in het juryrapport: “U hebt dit diaconale initiatief grondig voorbereid. U hebt gekozen voor een structurele aanpak om zich over mensen in nood te ontfermen. Uw fotoproject ‘De Ongeziene Gezien’ heeft alle mensen van Apeldoorn en zelfs van de omgeving de kans geboden armoede en uitsluiting dichtbij en veraf in beeld te brengen. Uniek is uw voorwaarde dat fotografen met de mensen die in beeld gebracht worden contact opnemen, een praatje aangaan. Het fotoproject biedt kwaliteit, opent de ogen voor werelden, die meestal ongezien zijn en heeft een grote impact in de lokale samenleving. De inzet is het terugwinnen van de eigenwaarde, het zelfrespect, het meedoen aan de samenleving. De lokale parochie en de gehele Apeldoornse samenleving is deelgenoot gemaakt. De jury waardeert de combinatie van creativiteit, dialoog met de mensen zelf en de doorwerking naar de samenleving van Apeldoorn, zowel politiek, maatschappelijke organisaties en scholen, kerken. Dat u als vrijwilligers van het fotoproject dit initiatief heeft gestart en nog wil uitbreiden is in de ogen van de jury prijzenswaardig.”

ariensprijs2010-b SONY DSC

Andere winnaars
De jury mocht naast het Fotoproject ‘De Ongeziene Gezien’ nog drie winnaars eren. Deze drie projecten ontvingen elk een uniek kunstwerk, dat de eigen activiteit symboliseert, plus een geldbedrag van 250 euro. De drie projecten zijn: Het Diaconaal Netwerk Armoedebestrijding in Rheden en Rozendaal, dat belangenbehartiging rond armoede plaatselijk bundelt; het Spaarproject Eerste Communie Maarssenbroek, waarin ouders en kinderen sparen voor een zelfgekozen goed doel; en de Werkgroep Troostdekentjes in Tubbergen, die anoniem troostdekentjes maakt en aanbiedt aan ouders van jong overleden kinderen.

De Ariëns Prijs voor Diaconie
De Ariëns Prijs voor diaconie bestaat sinds 2002 en wordt elke drie jaar uitgereikt. De organisatie van de prijs is in handen van het Ariëns-Comité en de Diocesane Kerkelijke Caritas Instelling van het Artsbisdom Utrecht. De jury heeft in het afgelopen jaar alle 29 voorgedragen projecten bezocht en gesproken met de initiatiefnemers en uitvoerders. De resultaten van deze werkbezoeken met de waarderingen van de jury zijn verschenen in het boekje ‘Ga en doe evenzo’.

Het boekje ‘Ga en doe evenzo’ is (tegen portokosten) te bestellen via dkci@aartsbisdom.nl of als pdf te downloaden op www.dkci-utrecht.nl

Foto’s prijsuitreiking: Hans Boerkamp

Tags: ,