Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk wijdt drie permanent diakens

Aartsbisschop Eijk wijdt drie permanent diakens

Aartsbisschop W.J. Eijk zal op zaterdag 16 oktober door handoplegging en gebed drie kandidaat-diakens voor het Aartsbisdom Utrecht wijden tot permanent diaken. De wijding van Jan van Heugten, Fokke van Dalen en Hans Nijhuis vindt plaats tijdens een pontificale Eucharistieviering in de St. Catharinakathedraal (Lange Nieuwstraat 36, Utrecht) en start om 10.30 uur. Na de viering is er gelegenheid de drie permanent diakens te feliciteren in de nabijgelegen Nicolaïkerk aan het Nicolaaskerkhof.

De permanent diaken houdt zich bezig met de dienst van de liefde, het Woord en de liturgie. Hij staat zowel in de Kerk als midden in de samenleving; zijn taken liggen daar waar liefdeloosheid en ongerechtigheid heersen. De diakenopleiding spreekt dan ook van omzien naar zorg, gerechtigheid en verzoening. Zoals Jezus zei: “Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen.”

Jan van Heugten (61) was vanaf 1975 in diverse functies werkzaam bij de politie. Sinds 1991 is hij verbonden aan de Politieacademie. In 2009 behaalde hij zijn bachelordiploma theologie met afstudeerrichting pastoraal werk aan de Fontys Hogeschool te Hengelo. Thans volgt hij de Masteropleiding Theologie aan dezelfde hogeschool. Naast deze opleiding begon hij in 2008 aan de Diakenopleiding van het Aartsbisdom Utrecht, waar hij instroomde in het derde jaar. Hij liep zijn stages bij de Geestelijke verzorging van de Luchtmobiele Brigade te Schaarsbergen en in de parochie van de HH. Twaalf Apostelen in de Achterhoek. Jan van Heugten en zijn echtgenote Hermien zijn als vervangend ouderpaar regelmatig werkzaam in het Thomashuis te Lochem, een klein particulier huis voor meervoudige gehandicapten. Dienstbaarheid en zijn geloof zijn voor Jan van Heugten de drijfveren om van zijn diaconaat een succes te maken. Hij krijgt een benoeming in de parochie van de HH. Twaalf Apostelen.

Fokke van Dalen (55) is facilitair manager bij Arcadis Aqumen. Hij en zijn echtgenote Celien hebben samen vier kinderen. Fokke van Dalen komt van oorsprong uit een protestants gezin; in 2002 trad hij middels de doop toe tot de R.-K. Kerk. Binnen de Kerk heeft hij diverse taken verricht: zo was hij lid van de locatieraad, voorzitter van de onderhoudscommissie in de parochie en lector. In september 2006 startte hij met de diakenopleiding van het Aartsbisdom Utrecht. Hij liep stages in het woon- en zorgcentrum St.-Elisabeth te Delden en de Emmaüsparochie in Apeldoorn. Fokke van Dalen wordt benoemd in de Thomas a Kempisparochie van Zwolle, Kampen, Hasselt, IJsselmuiden en Hattem. Hij zal zich eerst richten op de diaconale samenwerking in de parochie en het diaconaal oecumenisch samenwerkingsverband in de stad Zwolle. In de toekomst wil hij werken aan het vormen van een Egidiusgemeenschap in de parochie. Voor Fokke van Dalen zijn geloof, hoop en liefde belangrijke drijfveren in de missionaire kerk van vandaag.

Hans Nijhuis (62) studeerde economie en rechten en is advocaat en buitengewoon hoogleraar bedrijfskunde. Hij en zijn vrouw Agnes hebben drie kinderen en vijf kleinkinderen. Hans Nijhuis noemt zichzelf een echte ‘paplepelkatholiek’. Hij was misdienaar, acoliet, vele jaren lid en vicevoorzitter van een parochiebestuur en is nog steeds redacteur van een parochieblad. In 2006 besloot hij de diakenopleiding van het Aartsbisdom Utrecht te volgen. Hij liep stage bij de Voedselbank en de dak- en thuislozenopvang in Delft, waarna een parochiële stage volgde in de Krommerijnstreek (Houten en omgeving). Als diaken wil hij bij voorkeur actief zijn in het presentiepastoraat en zich, als sacramenteel vertegenwoordiger van Christus als dienaar, zoveel mogelijk dienstbaar opstellen. Naar zijn stellige overtuiging moet een diaken de Tafel van de Heer verbinden met de tafel van de armen.