Aartsbisdom > Nieuws > Feestweek Broederenkerk Deventer

Feestweek Broederenkerk Deventer

In 2012-2014 is de Deventer Broederenkerk (parochie H. Lebuinus) ingrijpend gerestaureerd, verbouwd en aangepast aan de veranderde situatie in Kerk en samenleving.

“Het einde van de restauratie betekent de start van een nieuw bouwproject van de Broederenkerk. De opbouw van de geloofsgemeenschap rond de Broederenkerk is namelijk dé grote uitdaging die de komende jaren minstens zoveel inzet en aandacht vraagt. Ter markering van het einde van de restauratiewerkzaamheden van zowel de kerk als het orgel én het begin van een nieuwe tijd vindt er van dinsdag 23 september t/m zondag 28 september een feestweek plaats,” zo schrijft de parochie op haar website.

De feestweek begint dinsdagavond met een orgelconcert, op woensdag 24 september is de feestelijke oplevering van de kerk. Ook staat een bijeenkomst gepland voor iedereen die een (financiële) bijdrage heeft geleverd en is er een avond voor de buren uit de nabije omgeving van de kerk. Zondagochtend 28 september ten slotte is er om 11.00 uur een pontificale Eucharistieviering met als hoofdcelebrant kardinaal Eijk. Pastoor Skiba concelebreert, diaken Brinkhuis assisteert en het St. Caeciliakoor o.l.v. dirigent/organist Ton Zwartkruis verleent medewerking aan deze viering.

De Broederenkerk wordt voortaan zoveel mogelijk volledig opengesteld om er even binnen te kunnen lopen, een kaarsje aan te steken, op adem te komen en de stilte te proeven. Naast de zondagse vieringen om 11.00 uur is er sinds 1 september van maandag tot en met vrijdag dagelijks een avondgebed van 19.00 uur tot 19.30 uur.
Op woensdag 8 oktober is Leo Fijen, hoofd RKK, de eerste spreker in de reeks Broederenlezingen die het komende jaar plaatsvindt in de kerk. Samen met zangeres Elske ter Lindert verzorgt hij een avondvullend programma over stilte en muziek.