Aartsbisdom > Nieuws > Eurovisie TV-Mis met Pinksteren vanuit Hengelo

Eurovisie TV-Mis met Pinksteren vanuit Hengelo

De rechtstreekse uitzending van de wekelijkse Eucharistieviering op TV komt op het hoogfeest van Pinksteren (zondag 20 mei) vanuit Hengelo. De viering in de Sint Lambertusbasiliek wordt internationaal uitgezonden in de landen die zijn aangesloten bij Eurovisie. Celebrant tijdens deze H. Mis is pastoor Marc Oortman van de Hengelose parochie De Goede Herder. Het koor Voices to Heaven en de Schola Cantorum verzorgen de muzikale ondersteuning.

Voor Hengelo is 2018 een bijzonder jaar, zo meldt omroep KRO in een nieuwsbericht over deze uitzending: “Anderhalve eeuw eerder, in 1868, werd er een machinefabriek opgericht. Een in zichzelf gekeerd, overwegend agrarisch dorp groeide hierdoor in korte tijd uit tot een stedelijk-industriële samenleving. De fabriek trok als een magneet mensen van heinde en verre aan om er werk te vinden. Met het inwonertal groeide ook het aantal katholieken. Een nieuwe kerk was nodig. Ze werd bekostigd door de katholieke arbeidersbevolking van Hengelo. Paus Johannes Paulus II verhief de Sint-Lambertus in 1997 tot basiliek, vanwege de relatie met het Duitse bedevaartoord Kevelaer en haar kerkmuziektraditie.” De Sint Lambertusbasiliek is enkele jaren geleden nog geheel gerestaureerd en vierde in 2015 haar 125-jarig bestaan. Het orgel is met 3.400 pijpen het grootste van Oost-Nederland, aldus de KRO.

Tijdens de ‘Eurovisieviering’ zingt de Schola Cantorum de wisselende gezangen van Pinksteren. De vaste gezangen (een mis van Mozart) worden verzorgd door Voices to Heaven. Ook zingt dit koor enkele meerstemmige liederen. KRO: “Alle gebeden in de viering zijn in het Nederlands, de gezangen zijn in het Latijn. De voorbeden zullen in enkele vreemde talen worden gelezen.”

Zondag 20 mei, 11.00-12.00 uur op NPO 2. Terugkijken kan hier.

Tags: ,