Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor W.J. Veldhuis overleden

Emeritus pastoor W.J. Veldhuis overleden

In het Fraterhuis St. Jozef te De Bilt is op 10 april overleden de zeereerwaarde heer Wilhelmus Johannes Veldhuis, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Enschede op 7 februari 1934. Na zijn priesterwijding op 20 juli 1958 studeerde hij theologie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Vanaf 1962 was hij achtereenvolgens kapelaan te Houten en Schalkwijk.

In 1964 werd hij benoemd tot professor aan het Grootseminarie Rijsenburg en vanaf 1967 was hij werkzaam als wetenschappelijk medewerker aan de Katholieke Theologische Hogeschool (later Katholieke Theologische Universiteit) te Utrecht. Met ingang van 1 januari 1986 werd hij tevens benoemd tot hoofdverantwoordelijk pastor in het team voor de Jacobus-, Ludger- en Salvatorparochie te Utrecht-Zuilen. Per 1 augustus 1995 volgde zijn benoeming als pastoor van de HH. Petrus en Paulus-, H. Familie- en Joannesparochie te Soest. Op 1 april 1998 werd hij tevens benoemd tot pastoor van de parochie H. Maria Onbevlekt Ontvangen te Soest. Met ingang van 1 oktober 2001 ging hij met emeritaat.

“Wil kreeg na zijn priesterwijding de opdracht voor verdere studie en ging aan de Katholieke Universiteit Nijmegen theologie studeren. Zijn theologiebeoefening werkte door in de manier waarop hij zijn geloof beleefde en verkondigde,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. Dat Veldhuis na zijn theologiestudie werd benoemd als kapelaan in Houten en Schalkwijk is van groot belang geweest voor zijn verdere levensloop, aldus de Utrechtse aartsbisschop. “Want toen hij twee jaar later tot zijn verrassing professor Frans Haarsma moest opvolgen op het Grootseminarie Rijsenburg en daarna docent werd aan de Katholieke Theologische Hogeschool Utrecht (later Katholieke Theologische Universiteit Utrecht), waren zijn colleges altijd doordrongen van zijn ervaringen in het parochiepastoraat. Dat werd versterkt doordat hij ook was betrokken bij de Voortgezette Pastorale Vorming. Eén van zijn studenten noemde hem als systematisch theoloog briljant, met name in het luisteren naar de vragen achter de vragen.”

“Heel gelukkig” was Veldhuis toen hij in 1986, naast zijn universitaire werk, halftime werd benoemd in de Utrechtse wijk Zuilen, zo vervolgt kardinaal Eijk. “In deze wijk bleek ook zijn sociale betrokkenheid. Wil was een bevlogen predikant. In 1995 werd hij pastoraal actief in Soest. Na zijn emeritaat bleef hij nog vele pastorale taken vervullen in Soest en omgeving.”
In oktober 2020 bleek emeritus pastoor Veldhuis ernstig ziek te zijn, hetgeen hij “rustig en in gelovig vertrouwen heeft aanvaard. Hij onderhield altijd trouw de contacten met zijn familie, vrienden en collega’s en ondervond veel steun van hen tijdens zijn ziekte. Hij was dankbaar voor de liefdevolle zorg die hij ontving toen hij verbleef in het Fraterhuis St. Jozef in De Bilt. Bovenal was hij dankbaar dat hij in zijn leven gedragen werd door de liefde van God. Moge hij daar nu geheel en al van vervuld zijn. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken.”

De Eucharistieviering ten uitvaart zal worden gevierd in de HH. Petrus en Pauluskerk te Soest op zaterdag 17 april 2021 om 11.00 uur. Deze viering zal vanwege de coronamaatregelen slechts beperkt toegankelijk zijn en is via livestream te volgen (www.arvideo.nl/wil, log in met wachtwoord: wv). Daarna zal de begrafenis plaatsvinden op het nabijgelegen parochiekerkhof, St. Annahof 1 te Soest.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht