Aartsbisdom > Nieuws > Emeritus pastoor J.G.W. van de Schepop overleden

Emeritus pastoor J.G.W. van de Schepop overleden

Te Soest is op 23 maart in de Heer overleden Johannes Gerardus Wilhelmus van de Schepop, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Voorst op 19 december 1937. Na zijn priesterwijding op 22 juli 1962 was hij achtereenvolgens kapelaan te Harmelen en Doetinchem en pastor te Wageningen (parochie Verrijzenis des Heren).

Met ingang van 10 oktober 1981 werd hij benoemd tot pastor en deservitor van de parochie O.L.Vrouw Tenhemelopneming te Apeldoorn en per 1 augustus 1983 tot pastor en deservitor in het samenwerkingsverband van de Hubertus- en O.L.Vrouw Tenhemelopnemingparochie te Apeldoorn. Per 1 april 1992 werd hij tevens benoemd tot hoofdverantwoordelijk pastor van de H. Victor-parochie te Apeldoorn binnen het samenwerkingsverband van Apeldoorn-Noord. Met ingang van 1 oktober 1998 werd hij pastor van de parochies H. Familie te Soest-Zuid, H. Joannes te Soesterveen, H. Maria Onbevlekt Ontvangen te Soestdijk en HH. Petrus en Paulus te Soest. Per 1 juni 2002 werd hij tevens benoemd tot pastor te Baarn (H. Maria Koningin) en Eemnes. Met ingang van 31 december 2002 ging hij met emeritaat.

“Hans van de Schepop voelde zijn priesterschap werkelijk als zijn diepste identiteit en voelde zich het meest zichzelf als hij mocht voorgaan in de liturgie,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Dat heeft hij dan ook het pijnlijkste gemist in de bijna twee jaren van zijn ziekte.”
“Hij kon goed naar mensen luisteren en was hartelijk, wijs, warm en bescheiden. Zijn preken boeiden omdat ze onmiskenbaar recht uit zijn hart kwamen. Tijdens zijn pastoraat heeft hij een half jaar mogen studeren in Jeruzalem: Oude Testament en Hebreeuws. Zijn kennis van het Oude Testament klonk dan ook geregeld door in zijn verkondiging. Zijn leven lang bleef hij dagelijks een Schriftgedeelte lezen in het Hebreeuws. Hij was bijzonder vroom en een groot Maria-vereerder: hij heeft aan heel wat Mariabedevaarten deelgenomen,” aldus kardinaal Eijk.

De uitvaartdienst vindt vanwege de coronacrisis in besloten kring plaats. Op een later tijdstip zal een Heilige Mis te zijner nagedachtenis worden opgedragen.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht