Aartsbisdom > Nieuws > Einde dienstverband econoom Aartsbisdom Utrecht

Einde dienstverband econoom Aartsbisdom Utrecht

Na een periode van precies vier jaar eindigt per 1 oktober 2010 het dienstverband van M. Boeser RA RV als econoom van het Aartsbisdom Utrecht. Het vertrek van de heer Boeser hangt samen met de succesvolle reorganisatie van het aartsbisdom die heeft plaatsgevonden op instigatie en onder leiding van mgr. dr. W.J. Eijk en waarvoor dhr. Boeser onder meer de financiële kaders heeft aangedragen. Na een periode van omvangrijke structurele tekorten werd het jaar 2009 afgesloten met een bescheiden overschot. Tegelijkertijd is binnenkort mede onder leiding van de econoom het aantal parochies teruggebracht van ruim driehonderd naar vijftig.

Onlangs is de heer Boeser volledig hersteld verklaard na een zware ziekte die hem aan het einde van 2009 tijdelijk heeft geveld. Dit feit en de afronding van zowel de reorganisatie als de samenvoeging van de parochies, maken dat het aartsbisdom en dhr. Boeser in onderling overleg hebben geconcludeerd dat de voornaamste opdrachten van dhr. Boeser zijn voltooid.
Daarmee is in het aartsbisdom een natuurlijk moment bereikt waarop de heer Boeser zich kan oriënteren op andere mogelijkheden.
De heer Boeser ziet goede mogelijkheden voor zichzelf om zich verder te ontplooien als krachtdadig bestuurder in een nieuwe uitdagende omgeving. Een andere mogelijkheid is dat hij zich weer richt op de advisering van ondernemers op het gebied van waarderingsvraagstukken. Zijn ‘oude vak’ en met name de adviesgesprekken met ondernemers oefenen op hem nog altijd een enorme aantrekkingskracht uit.

Opvolger
Tijdens zijn ziekte is de functie van econoom waargenomen door mr. J.L.W.M. Zuijdwijk, secretaris-generaal en kanselier van het aartsbisdom. Onder meer met het oog op de continuïteit is besloten dat de heer Zuijdwijk M. Boeser definitief zal opvolgen als econoom. Het kapittel en ook de Raad voor Economische Aangelegenheden (REA), het belangrijkste adviesorgaan van de bisschop op financieel-economisch terrein, hebben ingestemd met de benoeming van J. Zuijdwijk tot econoom die per 1 oktober ingaat.
Deze benoeming heeft wel consequenties voor het takenpakket van de heer Zuijdwijk: het aartsbisdom zal op korte termijn op zoek gaan naar een nieuwe kanselier.