Aartsbisdom > Nieuws > Diaken Ton Siers overleden

Diaken Ton Siers overleden

Te Oldenzaal is op 27 juni 2022 in de Heer overleden de eerwaarde heer Antonius Bernardus Joseph Siers, diaken van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Losser op 30 maart 1942. Na zijn wijding tot permanent diaken op 7 oktober 1989 was hij als diaken werkzaam in het dekenaat Twente en in de Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming-parochie te Oldenzaal. Met ingang van 7 oktober 1996 werd hij tevens benoemd als lid van de dekenale werkgroep Ouderen en Kerk. Op 6 juni 2007 ging hij met emeritaat.

Na zijn emeritaat heeft hij nog een aantal ondersteunende taken in het ouderenpastoraat uitgeoefend, met name in zijn parochie, in het verpleeghuis te Oldenzaal en binnen de Katholieke Bond van Ouderen in Overijssel.

“Ton was een aimabel mens, met oprechte interesse voor de ander. Vanuit zijn werk als maatschappelijk werker heeft hij veel betekend voor bewoners van zorgcentrum Maartens-Stede en Oldenhove te Losser,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Ton had een geduldig en luisterend oor voor de nood van de kwetsbare medemens. Vanuit dit liefdeswerk voelde hij de roeping om zich blijvend dienstbaar te binden aan de Kerk in het ambt van diaken, om zo Kerk en wereld met elkaar te verbinden. Op dit grensvlak, met speciale aandacht voor ouderen, lag zijn hart.”
Nog maar kort met pensioen werd hij getroffen door een TIA, die hem beperkte in zijn dienstwerk. Kardinaal Eijk: “Desondanks bleef hij zich inzetten voor de parochie en de mensen die aan hem waren toevertrouwd. Ton keek over grenzen heen en onderhield contacten met collega’s uit het buitenland. De Benedictijner spiritualiteit was hem uit het hart gegrepen. Ondanks de beperkingen die zijn gezondheid hem oplegde, bleef hij opgewekt en belangstellend en genoot hij van de contacten.”

Op vrijdag 1 juli is er van 19.00 tot 19.30 uur gelegenheid om afscheid te nemen van Ton Siers en de familie te condoleren in de Mariakerk, Burgemeester Wallerstraat 88 te Oldenzaal. De Eucharistie ten uitvaart is op zaterdag 2 juli om 9.30 uur in bovengenoemde kerk. Aansluitend vindt de begrafenis in besloten kring plaats.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht