Aartsbisdom > Nieuws > Dag van het Jodendom in Dieren en Amersfoort

Dag van het Jodendom in Dieren en Amersfoort

De Raad van Kerken Veluwezoom organiseert op 14 januari 2019 samen met de Liberaal Joodse Gemeente Gelderland te Dieren een bijeenkomst in het kader van de Dag van het Jodendom. De bijeenkomst wordt gehouden in de synagoge aan de Spoorstraat in Dieren. ‘Lernen’ is in 2019 het landelijke thema. In de Joodse betekenis is lernen (‘leren’) een heilige bezigheid om de Tora en de traditie van het Jodendom beter te leren begrijpen. In Amersfoort (parochie OLV van Amersfoort) worden er twee avonden georganiseerd over lernen in het christendom en Jodendom.

De Dag van het Jodendom is een initiatief van de Nederlandse Bisschoppenconferentie. Deze dag beoogt kennis over het jodendom onder christenen te bevorderen. Tevens wil dit initiatief de actieve dialoog tussen joden en christenen stimuleren. In 2019 worden er op diverse plekken in het land lezingen en ontmoetingen gehouden om dit thema te verdiepen. Daarnaast wordt er lesmateriaal ontwikkeld voor bijeenkomsten in parochies, leerhuizen en leesgroepen.

Rabbijn Marianne van Praag uit Den Haag zal op 14 januari in Dieren vertellen over ‘derech erets’, letterlijk vertaald: ‘weg of manier van het land’. Het betekent rekening houden met anderen. Hoe bewoon je samen het land op een goede manier? De Dag van het Jodendom is door de Nederlandse bisschoppen ingesteld om kennis over het jodendom onder christenen te bevorderen. Tevens wil dit initiatief de actieve dialoog tussen joden en christenen stimuleren.
Aanvang 19.30 uur, de toegang is vrij. Aan het eind van de avond wordt wel een collecte gehouden.

Op 24 januari is Henk Scholder in Amersfoort gastspreker. Hij is judaicus en docent van de Stichting Leren en Vernieuwen (LEV) – LEV is het Hebreeuwse woord voor ‘hart’. Deze stichting bevordert de studie van Bijbel en Joodse traditie. Scholder zal de aanwezigen inleiden in de joodse wereld van het Lernen: waarom staat dat daar zo centraal maar ook: wat zegt ons dat als christen? De tweede bijeenkomst op 7 februari is een vervolg van de eerste avond. Tijdens deze tweede avond met Scholten gaan de deelnemers Lernen zelf ‘doen’. Zo kan men persoonlijk ervaren wat ‘lernen’ inhoudt.
De bijeenkomsten (i.s.m. het Spiritueel Cultureel Centrum) starten om 20.00 uur. Locatie: St. Franciscus Xaverius Pastorie, ‘t Zand 31 Amersfoort, kosten: € 5 per avond; € 8 voor twee avonden. Informatie: diaken Frank Sieraal, tel.: 033 4729438; opgave: secretariaatscc@gmail.com.

Tags: