Aartsbisdom > Nieuws > Dag van gebed voor vrede in Oekraïne op 14 september

Dag van gebed voor vrede in Oekraïne op 14 september

De Raad van Europese Bisschoppenconferenties (CCEE) roept op tot een dag van gebed voor vrede in Oekraïne en in heel Europa. Alle Nederlandse bisdommen nemen deel aan dit gebed op woensdag 14 september. Op deze manier wil de Rooms-Katholieke Kerk in Europa haar nabijheid en solidariteit met de Oekraïners tot uitdrukking wil brengen.

In de Vastentijd werd door de CCEE eveneens om gebed gevraagd, voor vrede in Oekraïne en toen ook voor alle slachtoffers van de Covid-19 pandemie. De CCEE wil nu opnieuw solidariteit tonen met het land dat al vele maanden geteisterd wordt door de oorlog. Dit keer met één gezamenlijke dag van gebed. Op 14 september viert de Kerk het feest van de Kruisverheffing, een feest dat op bijzonder plechtige wijze wordt gevierd in de Oosterse ritus. De CCEE vraagt naast gemeenschappelijk gebed op de 14de ook om gelegenheid voor de stille aanbidding van het Heilig Sacrament.

Op 14 september wordt er in Nederland verspreid over de dag in alle bisdommen gebeden, te beginnen om 8.30 uur in de St. Janskathedraal in Den Bosch. In het Aartsbisdom Utrecht is er om 19.00 uur een H. Mis in de St. Catharinakathedraal te Utrecht, met aansluitend stille aanbidding van het H. Sacrament. De Utrechtse hulpbisschop mgr. Hoogenboom zal celebreren tijdens deze plechtigheden.

Voor meer informatie over het programma in alle bisdommen klik hier.