Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Echternach > Dag 3 bedevaart Echternach: via Trier en Thorn naar huis

Dag 3 bedevaart Echternach: via Trier en Thorn naar huis

De derde dag van de bedevaart naar Echternach brachten de Utrechtse pelgrims door in Trier (samen met Worms de oudste stad van Duitsland) en het ‘witte stadje’ Thorn (Limburg). In Thorn vierden de pelgrims de Eucharistie in de Abdijkerk, waarna ze terugreisden naar de opstap- (en dus ook uitstap-)plaatsen Utrecht en Deventer.

De organisatie noemt deze driedaagse bedevaart naar Echternach “zeer geslaagd”: het vroegere tweedaagse programma was erg druk en deze driedaagse reis bood meer evenwicht. Twee derde van de deelnemers dit jaar was nog niet eerder meegereisd naar de Springprocessie in Echternach. “Het is mooi dat we dus ook een flinke groep nieuwe belangstellenden hebben weten te interesseren,” aldus de Diocesane Werkgroep Bedevaarten.

De stad Trier ligt op de rechteroever van de Moezel en telt ruim 100.000 inwoners. De Utrechtse pelgrims maakten onder leiding van mgr. Woorts een wandeling door het historische stadscentrum en bezichtigden onder andere de Dom en de Onze-Lieve-Vrouwekerk (beide sinds 1986 UNESCO werelderfgoed).

Het ‘witte stadje’ Thorn staat bekend om de markante witgeschilderde huizen, monumentale panden en de authentieke geplaveide straatjes. De Abdijkerk van Thorn torent hoog boven de witte huisjes uit, hier vierden de pelgrims de Eucharistie. Deze gotische kerk is “een gracieuze erfenis van 800 jaar vrouwelijk bewind; hier regeerden eeuwen lang dames in de hoogste adellijke stand,” zo staat op de website van de regionale VVV te lezen. Thorn was toen een bron van welvaart voor de hele streek tot de inval van de Fransen in 1794.
De Abdijkerk is een gotische kruisbasiliek met romaanse westbouw, daterend uit de 10de eeuw. Het interieur is barok met een imposant hoofdaltaar. Onder het priesterkoor bevindt zich een gotische crypte. De kerk werd tussen de 15de en de 18de eeuw inwendig herhaaldelijk verbouwd. Hierdoor zijn in de kerk kenmerken aanwezig uit de renaissance, de barok en het classicisme. De neogotische architect P.J.H. Cuypers restaureerde in de 19de eeuw de zuidkant van de kerk en heeft de massieve klokkentoren geplaatst.

Foto’s: Ramon Mangold