Aartsbisdom > Nieuws > Cursisten ronden opleiding tot parochiemedewerker catechese af

Cursisten ronden opleiding tot parochiemedewerker catechese af

In het najaar van 2014 startte het Aartsbisdom Utrecht een meerjarige opleiding tot parochiemedewerker catechese. Op 24 juni was in het Ariënsinstituut de laatste bijeenkomst, waarbij de deelnemers onder meer verslag uitbrachten van het catecheseproject dat ze bij wijze van stage in hun parochie hadden opgezet en begeleid. Ook kardinaal Eijk was hiervoor naar het Ariënsinstituut gekomen.

Doel van de cursus was het trainen van (toekomstige) vrijwilligers die het pastorale team kunnen ondersteunen bij het uitvoeren van catechetische projecten. Deelnemers die de cursus met goed gevolg hebben afgerond, kunnen een zending ontvangen, steeds voor een periode van vier jaar, als parochiemedewerker catechese.
De bijeenkomst op 24 juni startte met een Eucharistieviering in de kapel van het Ariënsinstituut, met kardinaal Eijk als hoofdcelebrant. In zijn preek over Johannes de Doper (wiens feestdag op 24 juni wordt gevierd) gaf kardinaal Eijk de kersverse parochiemedewerkers hem als voorbeeld, waarbij hij erop wees dat Johannes de Doper gekleed in een kameelharen mantel zijn verkondigende werk deed…

Presentaties
De rest van de ochtend stond in het teken van presentaties van de projecten die de twaalf cursisten in de afgelopen maanden hadden opgezet en uitgevoerd. De verscheidenheid was groot: van interactieve jongerencatechese als vervolg op de Wereldjongerendagen in Krakau tot Bijbelcatechese, van de voorbereiding van ouders en kinderen op de Eerste Heilige Communie tot ‘tussencatechese’ voor kinderen. Maar ook Vormselvoorbereiding (eveneens voor de ouders!), catechese over duurzaamheid en doopcatechese voor ouders.

De cursisten deden verslag van hun ervaringen, beschreven hun leerdoelen en zetten de resultaten op een rijtje – wat ging goed en wat kan nog beter? De tevredenheid overheerste daarbij en een aantal van hen kan komend jaar al het project als parochiemedewerker catechese voortzetten.

Gave of opgave?
Hans Pauw (bisschoppelijk vicaris voor catechese) is trots op ‘zijn’ cursisten: “Het was goed om vandaag de verhalen en ervaringen zo met elkaar te delen. Deze catechetenopleiding was een expliciete wens van kardinaal Eijk; toen we drie jaar geleden startten waren we verrast dat er meer dan twintig deelnemers waren. Twaalf van hen hebben nu de eindstreep gehaald en de projecten geven een goede indruk.”

Kardinaal Eijk sprak de cursisten na afloop van de presentaties kort toe. Hij verwees daarbij naar een vraag die in één van de getoonde projecten naar voren was gekomen: ‘Is het leven een gave of een opgave?’. Kardinaal Eijk: “Het is beide. Het leven en het geloof zijn een gave, de opgave bestaat erin dat we anderen met die gave kennis laten maken. Dat is een positieve opgave en dat straalt u ook uit. Zoals één van u vertelde: de eerste avond als cursusbegeleider bent u nerveus en dan is de opgave zwaar, maar als u na afloop terugkeert, dan bent u blij met de opgave en heeft u er energie van gekregen. Catechese geven is in deze tijd geen gemakkelijke opdracht, u durft dus wel. Ik ben blij dat u in deze tijd en wereld catechese wilt geven, en er tijd in wilt steken. Heel veel dank voor deze onvergetelijke ochtend en ik heb er alle vertrouwen in dat u met Gods zegen veel mensen kunt raken.”

Catecheten groepsfoto kl

Tags: