Aartsbisdom > Nieuws > Brieven heilige Bernadette in het Nederlands

Brieven heilige Bernadette in het Nederlands

De brieven van de zieneres van Lourdes verschijnen voor het eerst in een Nederlandse vertaling, bijeengebracht en vertaald door dr. Patrick Chatelion Counet (rechter in opleiding aan de kerkelijke rechtbank van het Aartsbisdom Utrecht). Het is dit jaar 150 jaar geleden dat Maria in het Franse plaatsje Lourdes achttien keer verscheen aan de toen veertienjarige Bernadette Soubirous.

Op het moment dat de Heilige Maagd Maria in 1858 aan haar verschijnt, is de 14-jarige Bernadette Soubirous (1844-1879) analfabete. Nadien leert ze lezen en schrijven. Via brieven houdt ze contact met de buitenwereld. Ze schrijft brieven aan haar familie, maar ook aan pastoor Peyramale, aan bisschoppen, aan de paus, aan adellijke dames en kloosterlingen.

Intiem en ontroerend
De teksten geven volgens de uitgever, de Katholieke Bijbelstichting (KBS), een intiem en ontroerend beeld van de familieverhoudingen en tonen Bernadettes karakter. Haar eerste brieven maken volgens de KBS nog een ‘kinderlijke, wat onbeholpen indruk’, maar in de loop van de tijd ontwikkelt Bernadette ‘een geheel eigen stijl’.
Uit de brieven komt de heilige Bernadette volgens de KBS naar voren als een authentieke en sterke persoon, die niets moet hebben van de persoonsverheerlijking die rondom haar ontstaat en die haar dwingt zich terug te trekken uit het openbare leven. “Zij blijft zichzelf, blijft bij haar verhaal zonder opsmuk, blijft bidden.”

Veel illustraties
Van haar brieven zijn er meer dan 150 bewaard gebleven. De belangrijkste daarvan zijn in het boek ‘De brieven van Bernadette’ bijeengebracht, vertaald en van commentaar voorzien door dr. Patrick Chatelion Counet. De teksten en de vele illustraties, vaak originele foto’s uit die tijd, zorgen ervoor dat Bernadette en het fenomeen van Lourdes dichtbij komen.
Patrick Chatelion Counet is exegeet Nieuwe Testament en rechter in opleiding aan de kerkelijke rechtbank van het Aartsbisdom Utrecht. In zijn commentaar op de brieven van Bernadette schrijft hij: “Bij mijn promotie verdedigde ik een stelling over de verschijning in Lourdes. Het verbaasde me dat je doorheen je twijfel kunt geloven. Dat je iets met zekerheid weet, zonder te kunnen vertellen wat. Over sommige vertellingen kun je niet spreken en ook niet zwijgen. Bernadette is zo’n vertelling.”

Het boek ‘De brieven van Bernadette’ wordt morgen in Den Bosch gepresenteerd tijdens de viering van het 125-jarig jubileum van VNB Nationale Bedevaarten.

KBS Uitgeverij i.s.m. VNB Nationale Bedevaarten, Gebonden, leeslint, 206 blz. ISBN 978 90 6173 027 9, Prijs € 24,50