Aartsbisdom > Nieuws > ‘Bisschopsdorp’ Odijk heeft nu ook reliek St. Nicolaas

‘Bisschopsdorp’ Odijk heeft nu ook reliek St. Nicolaas

In de H. Nicolaaskerk te Odijk (parochie Paus Johannes XXIII) heeft mgr. Woorts zondag 4 december – de dag waarop deze geloofsgemeenschap het patroonsfeest vierde – een reliek van de Heilige Nicolaas geplaatst. De reliek (een stukje rib) heeft een plek gekregen in een speciaal daarvoor gemaakte nis in de achterwand van het priesterkoor, vlakbij een grote Nicolaasicoon.

In december 2021 werd een Nicolaas-reliek geplaatst in de Amsterdamse Sint Nicolaasbasiliek, vanwege het 750-jarig feest van hun stadspatroon. Deze reliek kwam van de Abdij van Egmond, die al sinds het jaar 1087 relieken van St. Nicolaas in haar reliekschat heeft. Daarop kwam Bert Staal van de Odijkse pastoraatsgroep op het idee om de Abdij te vragen of deze Nicolaaskerk niet ook een (deeltje van een) Nicolaasreliek kon krijgen.

Aan het begin van de H. Mis werd de reliek opgehaald uit de schrijn die achterin de kerk stond opgesteld. Diaken Van der Helm haalde het kistje (met daarin de kleine monstrans met de reliek) uit de schrijn, waarna mgr. Woorts het kistje opende. De monstrans werd vervolgens in processie naar voren gedragen waar mgr. Woorts het in de nis plaatste en bewierookte. Tot slot brachten de aanwezige kinderen een bloemenhulde. In zijn preek stond mgr. Woorts onder meer stil bij de betekenis van relieken.

Aan het eind van de viering sprak Bert Staal een dankwoord, waarbij hij Odijk “met enige vrije interpretatie” uitriep tot ‘bisschopsdorp’: Utrecht was in de Middeleeuwen (in een iets andere betekenis) een bisschopsstad, maar in het Odijkse gemeentewapen staat de H. Nicolaas, Odijk heeft een St. Nicolaaslaan, een H. Nicolaaskerk met twee Nicolaasiconen, het Sint Nicolaasgenootschap in het dorp en nu heeft de kerk ook een reliek van de heilige.

In het decembernummer van bisdomblad ‘Op Tocht’ zal een uitgebreidere versie van dit artikel staan.