Aartsbisdom > Nieuws > Bisschoppen vragen voorbede vanwege herdenking Armeense genocide

Bisschoppen vragen voorbede vanwege herdenking Armeense genocide

Op vrijdag 24 april 2015 wordt wereldwijd de genocide herdacht op honderdduizenden Armeniërs en andere minderheidsgroepen door de regering van het Ottomaanse Rijk die honderd jaar geleden heeft plaatsgevonden. Ook in Nederland worden op diverse plaatsen herdenkingsbijeenkomsten gehouden. De Nederlandse Bisschoppenconferentie vraagt parochies de Armeense slachtoffers te gedenken in de voorbeden.

De Armeens-Apostolische Kerk verklaart op 23 april 2015 de Armeense slachtoffers van de genocide van honderd jaar geleden heilig. Het gaat hierbij om de eerste canonisatie in de Armeens-Apostolische Kerk sinds de 18de eeuw.

De voorbede die Nederlandse bisschoppen aan de parochies hebben voorgelegd luidt als volgt:

Voor de Armeense christenen die nu honderd jaar geleden het slachtoffer werden van een massamoord. Bidden wij met de woorden van paus Franciscus: dat deze diepe wond uit het verleden, maar nog zeer voelbaar in het heden, niet wordt ontkend en weggestopt, maar erkend en behandeld, en daardoor uiteindelijk kan genezen. Laat ons bidden: