Aartsbisdom > Nieuws > Alle bisschoppen bij bisschopswijding mgr. Hendriks

Alle bisschoppen bij bisschopswijding mgr. Hendriks

Aartsbisschop Eijk en de de Utrechtse hulpbisschoppen mgr. Hoogenboom en mgr. Woorts zijn zaterdag 10 december aanwezig bij de bisschopswijding van mgr. Hendriks. Hij zal in de St. Vituskerk in Hilversum tot hulpbisschop van het bisdom Haarlem-Amsterdam worden gewijd. Op deze dag neemt mgr. van Burgsteden s.s.s. ‘afscheid’ als hulpbisschop.

Ook kardinaal Simonis, apostolius nuntius François Bacqué en alle Nederlandse bisschoppen – behoudens enkele emeriti – zullen komende zaterdag de wijding meevieren. Abt Gerard Mathijssen van de abdij van Egmond is eveneens concelebrant, samen met verschillende rectoren van Nederlandse grootseminaries. Ook de Syrisch-orthodoxe aartsbisschop Polycarpus maakt de viering mee.

Slachtoffers seksueel misbruik
Naast vertegenwoordigers van de Soevereine Orde van Malta en van de Ridderorde van het H.Graf van Jeruzalem zullen burgerlijke autoriteiten acte de présence geven, onder wie de burgemeester van Hilversum en de minister van Defensie.
In de wijdingsliturgie is in de litanie van alle heiligen een bede opgenomen voor de slachtoffers van seksueel misbruik. Op uitnodiging van bisschop Jos Punt van Haarlem zullen enkele slachtoffers van seksueel misbuik aanwezig zijn bij de wijding. De slachtoffers, die verder anoniem wensen te blijven, zien hun aanwezigheid als een stap naar erkenning, heling en verzoening.