Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Fatima > Bisdommen toegewijd aan het Onbevlekt Hart van Maria

Bisdommen toegewijd aan het Onbevlekt Hart van Maria

De Nederlandse bisschoppen pelgrimeerden op zaterdag 13 mei naar de Onze-Lieve-Vrouwe Basiliek in Maastricht om daar gezamenlijk de zeven bisdommen toe te wijden aan het Onbevlekte Hart van Maria. Dit gebeurde tijdens een vesperviering, die werd geleid door kardinaal Eijk die als aartsbisschop van Utrecht metropoliet is van de Nederlandse R.-K. Kerkprovincie. Vele gelovigen waren naar de basiliek gekomen voor deze bijzondere viering – de kerk was tot de laatste plaats bezet.

Aanleiding was de 100ste verjaardag van de eerste Maria-verschijning in Fatima aan drie herderskinderen: Lucia dos Santos en haar neefje en nichtje Francisco en Jacinta. In Fatima verklaarde paus Franciscus op 13 mei Francisco en Jacinta heilig.

Fatimavesper b kl

Alle leden van de Nederlandse Bisschoppenconferentie waren met kardinaal Simonis naar de oudste Mariakerk van Nederland gekomen. Pastoor Jan Vriens heette hen welkom: “Ik ben verheugd dat de Nederlandse bisschoppen als pelgrims hierheen zijn gekomen. Maar ik ben nog verheugder door de aanleiding: de toewijding van de bisdommen aan het Onbevlekt Hart van Maria. Daar sluiten wij ons van harte bij aan.”

20170513_maastricht_fatima_bisdommen-19_-ramonmangold
Foto: Ramon Mangold

Kardinaal Eijk riep in zijn preek de vervolging van de Kerk in herinnering ten tijde van de Mariaverschijningen in Fatima. De antiklerikale Portugese regering slaagde niet in haar opzet het katholicisme in twee generaties uit te roeien, en daarin speelden de verschijningen een belangrijke rol. Ze hielpen om beter te begrijpen wat het geloof in Christus concreet vroeg om er om moedig aan vast te houden onder de ernstige bedreigingen voor de Kerk in de twintigste eeuw,” aldus kardinaal Eijk. Ook nu is de concrete boodschap van Maria te Fatima nog actueel, zo benadrukte hij: “Want de situatie in de Kerk is er in onze eeuw beslist niet beter op geworden. Het christendom is de meest vervolgde godsdienst ter wereld. Bovendien is er niet alleen sprake van een kerkvervolging van buitenaf, maar ook van binnenuit.”

Fatimavesper a kl Fatimavesper d kl

Kardinaal Eijk lichtte in zijn preek de betekenis toe van de toewijding aan het Onbevlekt Hart van Maria: “Op de eerste plaats betekent deze toewijding dat we Maria willen volgen in de keuze die zij vanuit haar diepste innerlijk maakte, toen haar door de aartsengel Gabriël werd gevraagd of zij de moeder van Gods Zoon wilde worden. Zij sprak haar ja tegenover God uit met de woorden: ‘Zie de dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar uw woord.’ Evenals Maria willen we komen tot een volledige toewijding van onszelf aan Christus. We beseffen echter dat we dat op eigen kracht niet kunnen en daarvoor Gods genade nodig hebben. En dit brengt ons tot een tweede belangrijke betekenis van de toewijding aan het Onbevlekt Hart van Maria: deze toewijding drukt ook uit dat we ons toewijden aan haar moederlijke zorg: met andere woorden ons toevertrouwen aan haar voorspraak voor ons bij God.” De bisschoppen spraken rond het Mariabeeld gezamenlijk het gebed uit waarmee de toewijding plaatsvond.

20170513_maastricht_fatima_bisdommen-24_-ramonmangold
Foto: Ramon Mangold

Ook de Utrechtse hulpbisschoppen Hoogenboom en Woorts waren aanwezig. Mgr. Woorts is bisschop-referent voor de bedevaarten, in juni gaat hij met honderd pelgrims uit het Aartsbisdom Utrecht naar Fatima. “Deze vesperviering was voor mij zeer vreugdevol en bemoedigend voor ons geloof en onze Nederlandse Kerkprovincie. In een overvolle kerk – de mensen stonden achterin en in de zijpaden, ook jonge echtparen met hun kinderen – werd het gebed en de zang met elkaar gedragen. Een prachtig moment was voor mij vooral toen we als bisschoppen van Nederland tezamen met de verzamelde gemeenschap, onder wie ook jonge religieuzen, rond het beeld van Onze Lieve Vrouw van Fatima waren geschaard en het gebed van toewijding aan het Onbevlekte Hart van Maria uitspraken, om onze bisdommen aan onze hemelse Moeder toe te vertrouwen. Allen die in ons bisdom leven en werken hebben we zo bij haar mogen aanbevelen. Spontaan baden alle aanwezigen in de kerk het gebed van toewijding hardop mee. Het gaf mij een weldadige gloed.”

20170513_maastricht_fatima_bisdommen-23_-ramonmangold
Foto: Ramon Mangold

Aan het eind van de viering staken vertegenwoordigers van zeven groepen, zoals religieuzen, seminaristen en pelgrimsgroepen een kaars op bij het beeld van OLV van Fatima. Na afloop brachten enkele bisschoppen nog een bezoek aan de Sint-Servaasbasiliek in Maastricht: 13 mei is tevens de feestdag van Sint Servatius.

Fatimavesper e kl

Klik hier voor de preek van kardinaal Eijk

Bid mee! Klik hier voor de video met de beelden van de toewijding en de tekst van het gebed.

Tags: ,