Aartsbisdom > Nieuws > Bijzonder restauratieproject in Maarssen

Bijzonder restauratieproject in Maarssen

De parochie St. Jan de Doper waarbinnen de Heilig Hartkerk in Maarssen valt, kampt zoals veel geloofsgemeenschappen met verval van cultureel erfgoed. De houten beelden in de rijksmonumentale kerk in Maarssen verkeren in slechte staat. Het RKK tv-programma ‘Katholiek Nederland TV’ heeft op woensdag 1 februari een uitgebreide reportage over het restauratieproject van deze beelden.

De beelden in de kerk zijn aangetast door houtworm en kampen met loslatende verf, ontbrekende handjes of andere onderdelen en openstaande constructienaden. De parochianen besloten het er niet bij te laten zitten en zamelden geld in voor een dure restauratie.

Adoptie en sponsoring
Het gaat om twaalf houten en gipsen beelden met bijbehorende consoles. De restauratie loopt in de tienduizenden euro’s. Het geld wordt door diverse partijen bijeen gebracht, onder meer door adoptie en sponsoring van de beelden. Het koor heeft bijvoorbeeld het beeld van Sint-Cecilia geadopteerd, aangezien zij de beschermheilige van musici en koren is. De parochianen in Maarssen moeten de beelden tot Pasen missen, daarna zijn ze weer in volle glorie te zien.

Katholiek Nederland TV, woensdag 1 februari, Nederland 2, 17.05 uur.

Foto: Geertje Algera (RKK)