Aartsbisdom > Nieuws > Bijeenkomst over nieuw Mariafeest in Utrecht

Bijeenkomst over nieuw Mariafeest in Utrecht

Op Tweede Pinksterdag wordt voor het eerst het nieuwe liturgische feest Maria, Moeder van de Kerk gevierd. Eerder dit jaar kondigde paus Franciscus dit Mariafeest af in het decreet ‘Laetitiae plena veneratio’ (De volle verering van de vreugde). Wat betekent het feest? Hoe is het feest tot stand gekomen? Wat wordt gevierd en hoe kan het gevierd worden? Wat is de band tussen Maria en Pinksteren en wat betekent dat eigenlijk: ‘Maria, Moeder van de Kerk’? Deze vragen komen op donderdag 17 mei aan de orde tijdens een speciale leer- en inspiratiebijeenkomst in Utrecht, waaraan ook de mgr. Woorts meewerkt.

De bijdrage van mgr. drs. Woorts, hulpbisschop van Utrecht en kunsthistoricus, zal gaan over: Maria in christelijke iconografie, toegespitst op ‘Moeder van de Kerk’ en Pinksteren. Andere bijdragen komen van Sjoerd Mulder MA en dr. Sam Goyvaerts (docent liturgiewetenschappen). Het vocaal kwartet Pulse Ensemble zingt enkele gezangen uit de liturgie van het feest Maria, Moeder van de Kerk.
Deze bijeenkomst over het nieuwe Mariafeest wordt georganiseerd door Luce / Centrum voor Religieuze Communicatie van Tilburg University. Dit instituut heeft tot taak het verzorgen van postinitieel onderwijs en theologische vorming ten dienste van (pastorale) beroepskrachten die in hun werk in aanraking komen met vragen over geloof, zingeving en ethiek. Daarnaast ontwikkelt Luce lezingen, studiedagen, congressen en cursussen voor andere geïnteresseerden in theologie, Kerk en samenleving.

Praktische gegevens:
17 mei, 15.00-16.30 uur (inloop vanaf 14.30 uur).
Nieuwegracht 61 3512 LG Utrecht
Deelname is gratis. Aanmelden is wel verplicht, klik hier.

Tags: