Aartsbisdom > Nieuws > BeeldSpraak wordt eerste tentoonstelling voor Open Kerk

BeeldSpraak wordt eerste tentoonstelling voor Open Kerk

Een vast onderdeel van de website van de Emmaüsparochie in Apeldoorn was tot voor kort de rubriek BeeldSpraak. Daarin werden prachtige foto’s, gemaakt door pastoraal werkster Edith Klinkhamer, voorzien van een tekst van 24 woorden van emeritus priester Kees Pannekoek: wekelijks een inspirerende kijk op leven en geloven die tot nadenken stemt. Komende zomer is in de Onze Lieve Vrouwekerk te Apeldoorn (Hoofdstraat 18) een aantal van deze BeeldSpraak afbeeldingen te bezichtigen.

De expositie wordt zaterdag 11 juli feestelijk geopend. Een aantal BeeldSpraak voorbeelden is in het verleden al in de vorm van posters op diverse plekken tentoongesteld. Zoals tijdens het Pinksterfestival Huissen 700 jaar Stad (initiatief van de gezamenlijke Huissense kerken) en tijdens de Arkzondag in Haalderen (parochie De Levensbron). Maar ook op andere plaatsen waren ze te zien, zoals in een Apeldoorns Woon- en Zorgcentrum. Pannekoek: “Daar kwamen aan de hand van die posters interessante gesprekken op gang over de levensweg van mensen.”

Feestelijke opening
Een aantal enthousiaste parochianen van de Emmaüsparochie is door projectmedewerker Marianne van Tricht bereid gevonden om in samenwerking met Edith Klinkhamer en Kees Pannekoek de tentoonstelling voor de Onze Lieve Vrouwekerk samen te stellen. Het wordt de eerste expositie in het kader van het project ‘Open Kerk’ – de geregelde openstelling van de kerk buiten de vieringen. De BeeldSpraaktentoonstelling is elke zaterdag van 18 juli t/m 29 augustus te zien tijdens de zaterdagse zomeropenstelling in de parochiekerk (10.00-16.00 uur). ‘s Middags tussen 13.00 en 16.00 uur zijn ook kerkelijk museum De Schatkamer en de sacristie te bezoeken.
De feestelijke opening van de BeeldSpraak-tentoonstelling vindt plaats op zaterdagavond 11 juli om 19.30 uur. Ter gelegenheid hiervan verzorgt koor Sostenuto een bijzonder programma: BeeldSpraak Bezongen. Zes afbeeldingen worden tijdens deze opening op een speciale wijze centraal gesteld. Vertelkunstenaar Robert la Boresa zal de aanwezigen meenemen met prachtige verhalen over de beelden welke op een grootse wijze worden geprojecteerd in de kerk. Sostenuto zal met passende liederen deze presentatie omlijsten. Na afloop is er gelegenheid de tentoonstelling te bezichtigen. Belangstellenden zijn van harte welkom.

Klik hier voor de flyer met meer informatie over BeeldSpraak en BeeldSpraak Bezongen.