Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Kevelaer > Bedevaarten naar Kevelaer vanuit Aartsbisdom Utrecht

Bedevaarten naar Kevelaer vanuit Aartsbisdom Utrecht

Na de coronabeperkingen van de afgelopen twee jaren gaan in deze periode diverse parochies weer op bedevaart naar Kevelaer. In enkele gevallen sluit een Utrechtse bisschop zich bij de bedevaart aan. Zo vergezelde mgr. Woorts de bedevaart (18-19 augustus) van de Utrechtse Broederschap O.L. Vrouw van Kevelaer, met zo’n 180 deelnemers.

De pelgrims kwamen uit de Utrechtse St. Martinusparochie, de parochie Licht van Christus (Vleuten – De Meern), de H. Suitbertusparochie (Tiel e.o.) en de parochie St. Jan de Doper (Abcoude e.o.). Een deel van de pelgrims nam deel aan het ééndaagse programma en keerden na de lichtprocessie op 18 augustus terug. Er was ook een kleine groep die onder leiding van diaken Van der Helm per fiets was afgereisd.

Groepsfoto bedevaart Utrechtse Broederschap op 19 augustus

Op zaterdag 27 augustus wordt de Twentse processie naar Kevelaer gehouden. Het is een feestelijke jubileumeditie (de 150ste) die vanwege corona twee jaar is uitgesteld. Vanwege het jubileum reist, naast het pastoraal team en pater Hofstede uit Zenderen, mgr. Hoogenboom mee met deze bedevaart.

Op vrijdag 2 september is de ééndaagse bedevaart vanuit de Sallandse parochies H. Kruis en H. Lebuinus. Ook in oktober zijn nog twee bedevaarten naar Kevelaer gepland: De Arnhemse Broederschap O.L.V. van Kevelaer organiseert op zaterdag 1 oktober een bedevaart. De pelgrims reizen deze dag (het begin van de rozenkransmaand) onder begeleiding van mgr. Woorts naar Kevelaer. De Utrechtse parochie H. Gerardus Majella gaat op zaterdag 8 oktober naar Kevelaer.

Het Duitse plaatsje Kevelaer (vlak over de grens bij Venlo) is al eeuwenlang een bekend Mariabedevaartsoord. Al sinds 1642 wordt er in deze plaats een wonderbaarlijk genadebeeld (een ets) van de Maagd Maria vereerd. Dit genadebeeld staat bekend als de ‘Consolatrix Afflictorum’: de ‘Troosteres der bedroefden’. In het Aartsbisdom Utrecht zijn diverse Kevelaer Broederschappen actief, die jaarlijks een één- of meerdaagse bedevaart naar Kevelaer organiseren. Ook houdt een aantal Broederschappen vieringen in de parochies, voorafgaand aan en als afsluiting van het bedevaartseizoen.

Voor meer informatie over Kevelaer en de bedevaarten vanuit het Aartsbisdom Utrecht, klik hier.