Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Renkum > Bedevaarten in 2016 in Renkum

Bedevaarten in 2016 in Renkum

Het rond 1350 gemaakte Mariabeeld in de O.L.V. ten Hemelopneming kerk te Renkum (parochie Z. Titus Brandsma) wordt al vele eeuwen vereerd. Na de Reformatie in 1580 kwam het beeld in Utrecht terecht, waar het eeuwen een anoniem bestaan leidde. In 1928 kwam het beeld weer thuis in de RK kerk OLV ten Hemelopneming in Renkum. Die terugkeer werd aanleiding voor jaarlijkse bedevaarten. In 2016 staan de volgende bedevaarten en vieringen op het programma: Bloesembedevaart, Sacramentsdag, Maria/ziekenbedevaart, Maria Tenhemelopneming en de Gelderse Bedevaart.

De Bloesembedevaart, gericht op ouders en schoolgaande kinderen, vond reeds plaats op zondag 10 april. Op zondag 29 mei 2016 wordt Sacramentsdag gevierd. Het programma (aanvang: 15.00 uur) bevat een lof, een processie met de geconsacreerde hostie in de monstrans door het park en eventueel na de processie stille aanbidding.
De Maria/ziekenbedevaart op de laatste dinsdag in de maand mei wordt in 2016 voor de 60ste keer georganiseerd. Op dinsdag 31 mei zal mgr. Woorts voorgaan in de Eucharistieviering en het plechtig Lof van deze Maria/ziekenbedevaart. De organisatie stelt zich op deze dag al jaren in op het ontvangen van chronisch zieken, personen die bedlegerig of slecht ter been zijn. Het programma van de 60ste Maria/ziekenbedevaart start om 10.00 uur.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het hoogfeest van Maria ten Hemelopneming wordt in 2016 gevierd op maandagavond 15 augustus om 19.00 uur met een Eucharistieviering in de kerk en een lichtprocessie (met kaarsen) door het park Rosarium Mariae.
In de Mariamaand oktober vindt de Gelderse Bedevaart plaats op zondag 16 oktober om 14.00 uur. Deze bedevaart vormt de afsluiting van het bedevaart-aanbod in 2016.
Wie met een groep naar Renkum wil komen, bijvoorbeeld voor een groepsactiviteit of meditatie, kan de mogelijkheden voor een programma vooraf bespreken.

Meer informatie is verkrijgbaar bij programmacoördinator Leny Lotgerink, e-mail: lotgerink@planet.nl, tel.: 0317 318362 en via www.mariavanrenkum.nl.