Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Echternach > Bedevaart naar Echternach

Bedevaart naar Echternach

Het Aartsbisdom Utrecht organiseert ook in 2012 een bedevaart naar het Luxemburgse Echternach. Vorig jaar herstelde het aartsbisdom deze oude traditie in ere. In 2011 reisden enkele tientallen mensen uit het Aartsbisdom Utrecht naar de Springprocessie in Echternach. Deze processie vindt jaarlijks plaats op de dinsdag na Pinksteren. In Echternach ligt het graf van de stichter van het aartsbisdom en de patroon van de Nederlandse kerkprovincie: Sint Willibrord.

Vicaris Cornelissen licht het programma toe: “Gaat u met Willem Jacobus kardinaal Eijk, de 70ste opvolger van St. Willibrord op de zetel van Utrecht, mee naar Echternach? Met deze pelgrimstocht naar Echternach herstellen we een oude traditie in ere. Een reis naar het graf van de stichter van het Aartsbisdom en de patroon van de Nederlandse kerkprovincie Sint Willibrord. De kardinaal nodigt u met name uit om als parochie samen op tocht te gaan. We vertrekken op Tweede Pinksterdag, maandag 28 mei, vanuit een aantal locaties in het aartsbisdom. Op de heenreis bezoeken we de OLV kathedraal in Luxemburg stad. In de kathedraal staat ook een beeld van Maria, troosteres der bedroefden. We vieren die maandag de Eucharistie in de crypte van de kathedraal. ‘s Avonds vieren we om 20.00 uur het openingslof in de Basiliek van Echternach. Op dinsdag 29 mei wordt de bekende ‘springprocessie’ gehouden. Na de Eucharistieviering van 8.00 uur en een welkom van de aartsbisschop van Luxemburg begint deze processie waaraan we deel zullen nemen. Eind van de dag rijden we terug naar Nederland. De reis is dus een echte pelgrimstocht met gebedsmomenten, bezinning en twee Eucharistievieringen. Uiteraard is er ook veel aandacht voor cultuur en ontmoeting.”

Deze bedevaart is incl. busvervoer, reisleiding, maaltijden en hotelovernachting.
De kosten bedragen € 199 p.p. (toeslag eenpersoonskamer € 35).

willibrord_paris_bn_lat-_10510-kl