Aartsbisdom > Nieuws > AVG-nieuws: Wie is in parochie aanspreekpunt bij datalekken?

AVG-nieuws: Wie is in parochie aanspreekpunt bij datalekken?

Worden er in een groepsmail onbedoeld privé-mailadressen zichtbaar verzonden? Of raakt de parochie (aanmeld)formulieren met daarop persoonsgegevens kwijt? Dan is dit incident waarschijnlijk een datalek. Het zijn voorbeelden van incidenten die kunnen plaatsvinden in elke organisatie en ook in parochies.

Zo’n 63 procent van alle datameldingen die de Autoriteit Persoonsgegevens in 2018 ontving, betroffen persoonsgegevens die waren verstuurd of afgegeven aan een verkeerde ontvanger. Bij zeven procent van alle datalekken ging het om situaties waarin een telefoon, laptop of papieren waren kwijtgeraakt of gestolen. Een datalek zit soms in een klein hoekje.

Een datalek is niet altijd te voorkomen. Het kan gebeuren en dan is het zaak dat de medewerkers en vrijwilligers in de parochie weten wat ze moeten doen. Het advies is daarom om in het bestuur een meldingsprotocol voor datalekken vast te stellen, zodat duidelijk is bij wie de betrokkenen bij een datalek het incident direct kunnen melden. Een model-meldingsprotocol is te vinden in de Handleiding voor Parochiesecretariaten.

Door snel de juiste mensen te informeren, wordt kostbare tijd gewonnen en kan de parochie snel onderzoeken wat er is gebeurd aan de hand van het stappenplan.

Mis geen enkel bericht in verband met de AVG, neem een gratis abonnement op de AVG-nieuwsbrief!

Tags: