Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop ontvangt nieuw geloofskoffertje

Aartsbisschop ontvangt nieuw geloofskoffertje

Aartsbisschop Eijk neemt tijdens de jongerenmanifestatie ‘Expedition,’ aanstaande zaterdag in Zutphen, het nieuwe geloofskoffertje ‘Het geheim van het vuur’ in ontvangst. Het is de derde koffer in het kader van ‘Geloven thuis’, een project van het aartsbisdom Utrecht samen met het Centrum voor parochiespiritualiteit en de Katholieke Bijbelstichting.

In 2004 verscheen Beginnen maar! voor 1-5 jarigen, in 2006 Ga je mee? voor 6-9 jarigen. Het geheim van het vuur is voor 10-14 jarigen. De koffers zijn een hulpmiddel om op een speelse manier thuis te raken in geloof en traditie.

Vormsel
Het nieuwe geloofskoffertje wordt aanbevolen als cadeau bij het vormsel, het sacrament waarbij door handoplegging en zalving de Heilige Geest wordt ontvangen. Het laat tieners kennismaken met bijbelverhalen, de geloofsbelijdenis, gebed en meditatie. Er zitten spellen in en creatieve spullen. Op de bijbehorende website www.geheimvanhetvuur.nl kunnen ze via een geheime code een persoonlijk digitaal scrapbook beginnen. In de koffer zit een brief met de inlogcode onder een kraslaag.

De nieuwe derde koffer bevat ook twee spellen: ‘Kweetet! Kwintet’: een kaartspel met 240 vragen over de Evangeliën en Handelingen, en een spel getiteld ‘Karakter!’ met een spelbord in de vorm van een labyrint, karakterkaarten, daadkaarten, geheimkaarten, fiches pionnen en dobbelstenen.
Mgr. Eijk is begin 2008 aangetreden als aartsbisschop van Utrecht, opvolger van kardinaal Simonis. Voor het eerst maakt hij de jaarlijkse jongerenmanifestatie Expedition in Zutphen mee. De manifestatie wordt voor de 7e maal gehouden en trekt elk jaar 1300 tieners uit het aartsbisdom Utrecht. Het thema dit jaar is ‘Geloof jij dat?’ De organisatie is in handen van diocesaan staflid Margreet Sanders.
Over het project Geloven thuis zeggen de makers: ‘Ons uitgangspunt is dat geloof begint bij sfeer, bij doen en meedoen. Voor kinderen bestaat educatief materiaal over van alles, van klokkijken tot tandartsbezoek, maar over geloven bestond dit niet. Daarom bedachten wij ‘eerste hulp pakketten’ waarin alle basiskennis en rituelen uit ons geloof worden verteld en uitgelegd. Spelenderwijs zijn ouders en kinderen ermee bezig. Bij een geloofsgemeenschap horen is ook leuk.’

Alle koffertjes zijn verkrijgbaar bij de boekhandel en rechtstreeks in de webwinkel www.bijbel.net
Beginnen maar! 1-5 jaar € 25,50
Ga je mee? 6-9 jaar € 27,50