Aartsbisdom > Nieuws > Aartsbisschop Eijk wijdt drie diakens

Aartsbisschop Eijk wijdt drie diakens

Aartsbisschop W.J. Eijk zal op zaterdag 21 november door handoplegging en gebed drie kandidaat-diakens voor het Aartsbisdom Utrecht wijden tot permanent diaken. De wijding van Theo ten Bruin, Leon Fijen en Jouke Schat vindt plaats tijdens een pontificale Eucharistieviering in de St. Catharinakathedraal (Lange Nieuwstraat 36, Utrecht) en start om 11.30 uur. Na de viering is er gelegenheid tot feliciteren in de nabijgelegen Nicolaïkerk aan het Nicolaaskerkhof.

De permanente diaken houdt zich bezig met de dienst van de liefde, het Woord en de liturgie. Hij staat zowel in de Kerk als midden in de samenleving; zijn taken liggen daar waar liefdeloosheid en ongerechtigheid heersen. De diakenopleiding spreekt dan ook van omzien naar zorg, gerechtigheid en verzoening. Zoals Jezus zei: “Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen.”

Theo ten Bruin (Lichtenvoorde, 1950) is leraar en werkte de afgelopen acht jaar als leidinggevende in het voortgezet onderwijs. In 2004 startte hij bij Fontys Hogescholen te Hengelo (O) met de studie theologie pastorale variant. Na afronding van het tweede studiejaar stapte hij over naar de diakenopleiding van het Aartsbisdom Utrecht. Hij liep stage in verpleeghuis ‘De Molenberg’ te Groenlo en in parochieverband Bethlehem te Doetinchem. Als gelovig mens voelt hij een sterke roep om van het geloof werk te maken. Voor God en mensen er te zijn op plaatsen waar nood, onrecht en pijn schrijnend aanwezig zijn. Hij wordt benoemd in parochieverband Graafschap-Zutphen (per 1 januari 2010 de HH. Twaalf Apostelen).

Leon Feijen (47) is psychiatrisch verpleegkundige. Hij en zijn echtgenote Ellen Teunissen hebben vier kinderen. Leon Fijen komt uit een traditioneel Limburgs gezin en heeft al vele taken vervuld binnen de Kerk: zo was hij misdienaar, acoliet, voorganger in avondwakes en Woord- en Communievieringen en lid van het parochiebestuur. In september 2005 startte hij met de diakenopleiding van het Aartsbisdom Utrecht. Zijn stages liep hij in het streekziekenhuis Koningin Beatrix te Winterswijk en het parochieverband IJsselgrens. Na de wijding zal Leon Fijen werkzaam zijn in het huidige parochieverband Didam-’s Heerenberg-Wehl (wordt parochie H. Gabriël). Zijn werk richt zich op coaching, coördinatie en toerusting van vrijwilligers. Daarnaast zal hij een bijdrage leveren aan de liturgie. Dienstbaar zijn is voor hem een belangrijke drijfveer, zeker in een tijd waarin de katholieke Kerk volop in beweging is, waar de bijdrage van vrijwilligers onontbeerlijk is.

Jouke Schat (54) is van origine protestant en opgevoed in een lange diaconale traditie waarin hulp aan anderen dichtbij maar ook veraf (onder meer in Colombia) centraal stond. Schat is op zijn 18de uit de protestante kerk getreden en op zijn 48ste katholiek geworden. Geen late roeping maar “een laat antwoord”. Hij is werkzaam als directeur van de brancheorganisatie FWS (Frisdranken, Waters, Sappen) en als secretaris van de Commissie Frisdranken en Waters van het Productschap Dranken. Volgens hem kan de wereld buiten de Kerk veel leren van de wereld van kwetsbaren en gemarginaliseerden. Samen met zijn vrouw is hij actief in Afrika. Ook is hij Rotary-lid en voorzitter van de Stichting Kermesse francophone de la Haye. Jouke Schat wordt permanent diaken van de Utrechtse R.K. studentenparochie H. Thomas van Aquino.

Tags: