Aartsbisdom > Nieuws > Tarcisiusdag 2015 voor misdienaars en acolieten

Tarcisiusdag 2015 voor misdienaars en acolieten

“Graag nodigen wij alle misdienaars en acolieten van ons bisdom, mét hun begeleiders, weer uit voor de Tarcisiusdag 2015 in Utrecht op zaterdag 13 juni. We hebben een heel nieuw programma voor jullie voorbereid in het hartje van Utrecht. Want Utrecht is niet alleen bisschopsstad maar ook museumstad! Er is dus van alles te ontdekken, te zien en te beleven.” Dat schrijven vicaris Pauw (jeugd en jongeren) en Ben Lokate (ceremoniarius) in de uitnodiging voor de Tarcisiusdag 2015.

De dag begint om 10.30 uur met een Eucharistieviering in de St. Catharinakathedraal, Lange Nieuwstraat 36. Hoofdcelebrant is kardinaal Eijk. Vanaf 9.30 uur kunnen de misdienaars en acolieten zich omkleden in het St. Bonifaciushuis, Nieuwegracht 61. Het is de bedoeling dat zij hun eigen liturgische kleding meenemen. Na de lunch (s.v.p. zelf een lunchpakket meenemen, voor drinken wordt gezorgd) start om 13.00 uur het middagprogramma. Bij het aanmelden kunnen groepen zich opgeven voor één van de drie activiteiten: ‘Moord in de middeleeuwen’, ‘De klungelige kruier’ en ‘Overal zit muziek in’. Bij de indeling wordt dan zo veel mogelijk rekening gehouden met hun voorkeur.

‘Moord in de middeleeuwen’
Catharijneconvent, Lange Nieuwstraat 38
Je hulp wordt gevraagd om een ‘cold case’ uit 1479 op te lossen… aanwijzingen vind je in de stad én in het museum zelf.

‘De klungelige kruier’
Het Spoorwegmuseum, Maliebaanstation (Johan van Olde Barneveltlaan 1)
De Oriënt Express gaat bijna vertrekken en de klungelige kruier is belangrijke bagage kwijtgeraakt. Zonder die bagage kan de trein niet vertrekken. In een race tegen de klok speuren we door het museum naar de verloren voorwerpen. Als we alles hebben gevonden, sprinten we naar het station waar de trein staat te wachten en gaan we mee op reis naar… Constantinopel!

‘Overal zit muziek in’
Museum Speelklok, Steenweg 6
Klokken en draaiorgels zijn vaak fraaie staaltjes van oude techniek. Mooi om te zien en naar te luisteren. Maar hoe zit dat precies in elkaar? En hoe is het om aan een draaiorgel te draaien… zullen we een wedstrijdje doen wie dat het beste kan?

Om 15.00 uur is de inloop achter het huis van de bisschop (ingang naast Mgr. Van de Weteringstraat 9), waar broodjes en drinken klaar staan voor de misdienaars. Vervolgens wordt de dag rond 16.00 uur afgesloten. Vicaris Pauw en Ben Lokate: “Heb je er zin in? Geef je dan zo snel mogelijk op bij de begeleider van je eigen parochie! Tot ziens op jouw Tarcisiusdag!”

Groepen kunnen worden aangemeld bij Samuel en Amanda: e-mail: jongerenpastoraat@aartsbisdom.nl / tel.: 030 2361570, graag onder vermelding van de voorkeur voor het middagprogramma.
De kosten bedragen € 5 p.p.; de parochie/kerklocatie ontvangt na opgave een factuur.

Klik hier om de flyer van de Tarcisiusdag 2015 te downloaden

Tags: