Aartsbisdom > Nieuws > 85 katholieke jongeren doen workshops in Dedemsvaart

85 katholieke jongeren doen workshops in Dedemsvaart

Zo’n 85 jongeren verzamelden zich op zaterdag 9 mei in Dedemsvaart rondom de St Vituskerk en De Langewieke. De dag werd georganiseerd als voorbereiding op het Vormsel in het parochieverband Noordoost Salland. Jongeren uit groep 8 hielden zich tijdens deze dag, met als thema ‘Geloof je dat?’, bezig met de workshops djembé spelen, GPS-tocht en het maken van een sieraad aan een mobieltje of ketting. “Het was een supergeslaagde dag,” vond Clazien Broekhoff, werkzaam in het jongerenpastoraat voor het parochieverband Noord-Oost Salland, Zuidwest Salland en IJsseldelta.

Jongeren uit De Belte, Slagharen, Dedemsvaart, Ommen, Dalfsen en Heino waren naar Dedemsvaart gekomen. Vorig jaar werd de vormelingendag nog georganiseerd voor het hele bisdom Utrecht in Zutphen. “Maar daar is dit jaar niet voor gekozen,” zegt Clazien Broekhoff, sinds januari werkzaam in het jongerenpastoraat in Noordoost Salland. “Daarom hebben we het dit jaar in kleiner verband gedaan. Toch belangrijk voor de verbinding van jongeren met elkaar en met het geloof en de kerk. Het is een mix van leuke dingen met het centrale thema Kan ik dit geloven?”

Sinterklaas
Als kwinkslag kwam Sinterklaas het toneel oplopen. “Iedereen gelooft in mij, want je hebt allemaal wel eens een cadeautje voor Sinterklaas gehad,” zo zei de Sint, terwijl de jongeren lachten. Sinterklaas werd in de opening afgewisseld met Petrus met GPS, Maria, een goochelaar en een beeldhouwer. De jongeren werden ook toegesproken door de vormheren via een groot scherm in het parochiecentrum.
Allemaal gingen ze volop aan de slag. Op zoek naar de schat met GPS rondom de kerk en de school, djembé roffelen op basis van het schriftverhaal ‘De storm op het meer’ en een workshop met kralen en kettinkjes als gadgets in het parochiecentrum. Bij de gadgets die de jongeren maakten zat steeds een symbooltje dat met geloof te maken had: een kruisje, een engeltje, geloof/hoop en liefde. “De jongeren hebben volop genoten en de medewerking vanuit de verschillende parochies was erg goed. We hebben er voor de vormelingen een onvergetelijke dag van gemaakt.”
Er komen ook nog Vormelingendagen op 30 mei voor Zuid-West-salland (Titus Brandsmaplein 2 in Deventer-Colmschate) van 17.00-20.30 uur en op 20 juni in IJsseldelta (Ministerlaan 203) van 14.30u-20.15 uur.

vormelingen-3

Tags: