Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Eiteren-IJsselstein > 81ste editie Ommedracht Maria van Eiteren

81ste editie Ommedracht Maria van Eiteren

In IJsselstein (parochie H. Drie-eenheid) werd zondag 25 juni de 81ste Ommedracht van Onze Lieve Vrouw van Eiteren gehouden. Het historische gedeelte van deze jaarlijkse processie beeldt de geschiedenis uit van het Mariabeeldje dat in 1310 door slootgravers werd gevonden in het buurtschap Eiteren. Niet alleen de slootgravers liepen mee, maar ook andere historische figuren. Voorafgegaan door pastoor Van der Vegt werd de schrijn met het originele beeldje meegedragen.

Het beeldje van Onze Lieve Vrouw van Eiteren is al sinds de vroege middeleeuwen het middelpunt van een grote en vurige devotie. De slootgravers die het vonden op een akker in de buurtschap Eiteren gaven het aan de pastoor van IJsselstein, die het in zijn parochiekerk plaatste. Nadat het twee of drie keer op onverklaarbare wijze uit de kerk was verdwenen en teruggevonden op de plaats waar de slootgravers het ontdekt hadden, besloot men op Eiteren een kapel ter ere van Maria te bouwen. De fundamenten van deze kapel zijn in het recente verleden opgemetseld.
Na diverse omzwervingen kwam het beeldje in 1936 in IJsselstein terug. Het staat nu in de Mariakapel in de basiliek. Dagelijks komen mensen er een kaarsje opsteken en hun lief en leed aan Maria toevertrouwen. Elk jaar op een zondag rond 24 juni trekt in een soort processie, een stoet van pelgrims en IJsselsteiners in historische kostuums, vanuit de basiliek over Eiteren en terug met in hun midden het oude beeldje van O.L. Vrouw van Eiteren.

Ommegang IJsselstein 2 kl Ommegang IJsselstein 3 kl
Foto’s: Annemiek en Ed Smulders, meer foto’s klik hier