Aartsbisdom > Nieuws > 38ste editie Kerken Kijken Utrecht

38ste editie Kerken Kijken Utrecht

Deze zomer vindt de 38ste editie plaats van Kerken Kijken Utrecht. Tot en met 12 september zijn acht kerkgebouwen in het centrum van Utrecht weer open voor bezichtiging. Tijdens dit zomerevenement zijn gidsen van Kerken Kijken Utrecht aanwezig voor cultuurhistorische rondleidingen. Ook kunnen bezoekers wekelijks gratis lunchconcerten bijwonen.

De deelnemende kerken zijn de St. Catharinakathedraal, de Domkerk, de Geertekerk, de Jacobikerk, de Lutherse kerk, de Nicolaïkerk, de Pieterskerk en de St. Willibrorduskerk. Er zijn de nodige maatregelen getroffen om de kunnen voldoen aan de RIVM-protocollen, aldus Kerken Kijken Utrecht: “Uiteraard houden wij ons in alle deelnemende kerken aan de corona-maatregelen. Zo houden we 1,5 meter afstand, hanteren we een maximum aantal bezoekers, dient iedere bezoeker bij entree de handen te reinigen en worden alle tastbare items in de kerk regelmatig gereinigd.”

Ook zijn er in een aantal kerken wandelroutes voorbereid die de bezoekers zoveel mogelijk in één richting de kerk laten bezichtigen. Het is aan te raden om voor bezoek de website te raadplegen voor actuele openingstijden van de kerkgebouwen: www.kerkenkijken.nl. Omdat veel van de kerken nog in gebruik zijn voor de eredienst, kan het voorkomen dat een kerk wegens huwelijks- of rouwdiensten gesloten is. Ook andere (besloten) bijeenkomsten kunnen tot sluiting leiden. De toegang is traditiegetrouw gratis, maar een (kleine) donatie wordt op prijs gesteld. Alle kerken zijn rolstoeltoegankelijk.

Bert-Jan Brussaard (voorzitter stichting Kerken Kijken Utrecht): “We zijn ontzettend blij dat we deze zomer toch acht monumentale kerkgebouwen kunnen openstellen voor bezoekers. Veel mensen zullen tijdens deze zomervakantie in Nederland blijven. Een bezoek aan Utrecht en haar schitterende binnenstadskerken is dan ook een unieke kans om dichtbij huis te genieten van schitterende architectuur en topkunst.”

Tot en met 4 september kunnen bezoekers bovendien wekelijks op woensdag en/of vrijdag een lunchconcert bijwonen in één van de deelnemende kerken. Kerken Kijken Utrecht: “Er is weer een gevarieerd programma samengesteld; van klassieke aria’s, klassiekers uit de Fifties, tot aan Middeleeuwse wereldmuziek. De toegang is gratis maar een gift voor de muzikanten wordt op prijs gesteld, aanmelden via de website!”

Voor kinderen heeft iedere ‘Kerken Kijken kerk’ een eigen kleurplaat met speurtocht. “Ideaal om voor kinderen een bezoek aan de kerk extra leuk te maken,” aldus Kerken Kijken Utrecht. De deelnemende kerken zijn: de Geertekerk, de Jacobikerk, de Lutherse kerk, de Pieterskerk, de St. Catharinakathedraal en de St. Willibrorduskerk. De Domkerk heeft een eigen speurtocht à € 1.