Aartsbisdom > Nieuws > 125 jaar Lambertusbasiliek in Hengelo

125 jaar Lambertusbasiliek in Hengelo

De Lambertusbasiliek in Hengelo (parochie De Goede Herder) bestaat 125 jaar. Dit wordt gevierd met onder meer een openluchtconcert, een gemeenschappelijke koffiemaaltijd voor kerkgangers op het stadserf, rondleidingen voor alle basisscholen van de stad, een uitvoering van de musical Jesus Christ Superstar en een debat over de toekomst van het christelijk geloof, met als sprekers priester Antoine Bodar, dominee Anne van der Meiden en KRO-presentator Leo Fijen.

De feestweek begint zaterdag 12 september (Open Monumentendag) en eindigt zondag 20 september, de dag waarop de feestdag van de H. Lambertus wordt gevierd. Kardinaal Eijk is dan hoofdcelebrant tijdens een feestelijke H. Mis in de Lambertusbasiliek. “Uitgangspunt voor het jubileum is de gedachte dat de 125 jaar oude basiliek in het centrum van de stad een monument is van en voor heel Hengelo. Meer dan welk ander gebouw ook in Hengelo is de kerk een schakel tussen heden en verleden, tussen de stad van nu en het dorp dat Hengelo in de 19de eeuw nog was,” aldus de organisatie.
Met de jubileumweek richt de geloofsgemeenschap zich nadrukkelijk op de hele stad. Zo zijn alle activiteiten (gratis) toegankelijk en opgezet voor een breed publiek, onder het motto ‘Vieren, verbinden en vooruitzien’. Koren van de Lambertus geven tijdens de jubileumweek korte optredens in de verzorgingstehuizen van Hengelo.
De neogotische Lambertuskerk werd in 1890 gebouwd naar een ontwerp van architect Wolter ter Riele. De negentig meter hoge kerktoren is recent nog gerestaureerd.

Klik hier voor het volledige programma van de feestweek