Aartsbisdom > Nieuws > Zomerexpositie Broederenkerk: iconen uit de parochie

Zomerexpositie Broederenkerk: iconen uit de parochie

Wie de heilige op een icoon diep in de ogen kijkt, heeft een rechtstreeks lijntje met God zelf. Dat is kort door de bocht de kracht van een icoon, aldus de organisatie van de zomertentoonstelling in de Broederenkerk in Deventer (Heilige Lebuinus parochie).

Deze zomer zijn er in de Broederenkerk 31 unieke iconen te bewonderen. Het is een bonte verzameling bijeengebracht door parochianen (en de leden van het pastoraal team): zelfgeschilderd, gekocht op een verre reis, cadeau gekregen of gevonden bij opa op zolder.

Zo maakt de bezoeker kennis met de rijke traditie van de iconenkunst: iconen uit de verschillende tradities, van diverse heiligen, van verschillende grootte, uitstraling en technieken, van hobbyisten of door meer professionele hand vervaardigd. Ieder icoon heeft een eigen verhaal, een herinnering, een gevoel. Korte beschrijvingen naast elke icoon vertellen iets over die (ontstaans)geschiedenis van het kunstwerk. Als topstukken van de tentoonstelling gelden de prachtige iconen uit de voormalige Maria Koninginkerk die de vier grote christelijke feesten verbeelden.
Elke zaterdag is er bovendien een iconenschilder aan het werk die toont hoe een icoon tot stand komt. Hij vertelt ook graag alle aspecten van de werkwijze en opzet van het icoon schilderen.

De tentoonstelling in de Broederenkerk is vrij te bezoeken. Een vrije gift wordt op prijs gesteld. Tot 1 september, donderdag, vrijdag, zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur, Broederenstraat 18, Deventer.