Aartsbisdom > Nieuws > Werkbezoek mgr. Eijk aan diaconale projecten

Werkbezoek mgr. Eijk aan diaconale projecten

Aartsbisschop Eijk en vicaris-generaal Hoogenboom bezochten op 11 november een aantal diaconale projecten in Groenlo en omgeving en Spijk. Een symbolische dag, omdat die dag de Kerk Sint Maarten gedenkt. Deze Martinus van Tours deelde ooit zijn mantel met een bedelaar en zag vervolgens in een droom Christus gekleed in deze mantel. Op het programma stonden onder meer een bezoek aan de winkel van de Vincentiusvereniging en aan een zorgboerderij, een ontmoeting met het bestuur en de bewoners van een zorgcentrum en deelname aan de Sint Maartensoptocht in Spijk.

Het programma met diaconale projecten was samengesteld door pastoraal werker S. Nagelmaeker (parochieverband NOACH en geestelijk verzorger in zorgcentrum de Molenberg) en diocesaan diaconaal werker H. Scharrenborgh. De dag startte met een bezoek aan de VICA-winkel (een samenwerking van de Vincentiusvereniging en de Caritas in Groenlo), die per jaar zo’n 70.000 euro opbrengt. Aartsbisschop Eijk was onder de indruk van de inzet van deze vrijwilligers (het is één van de meest actieve Vincentiusverenigingen in Nederland), de hoge opbrengsten en het vele goede werk dat hiermee gedaan wordt.

Zorgboerderij
Aansluitend kregen de aartsbisschop en de vicaris-generaal een rondleiding op de varkens- en rundveeboerderij van de familie Stroete. Het boerenechtpaar vertelde over het plezier maar ook de zorgen van het boerenbedrijf anno 2009.
Vervolgens deed het gezelschap de zorgboerderij Hasselo aan, waar samen met de cliënten en de medewerkers werd geluncht. Zorgboer Benny Dimmendaal en zorgboerin Erica Schot gaven tekst en uitleg over deze zorgboerderij die deels in aanbouw is: zo moeten de logeerruimtes nog afgebouwd worden. Op deze zorgboerderij kunnen zorgvragers samen met medewerkers allerlei activiteiten doen die bij het boerenbedrijf horen, zoals fruit oogsten en kalfjes verzorgen. Ook aartsbisschop Eijk werd ‘aan het werk gezet’ en voerde enkele zieke kalfjes melk.

diaconie-werkbezoek-2009-b

‘Ereknunnik’
Nadat er bij een zorgcentrum spullen waren ingeladen voor de VICA-winkel brachten mgr. Eijk en vicaris-generaal Hoogenboom een bezoek aan zorgcentrum de Molenberg. Daar spraken zij met het bestuur over de toekomst van geestelijke verzorging in zorgcentra en ontmoetten zij bewoners. Tijdens het eten kwamen kinderen Sint Maartensliedjes zingen en reikte aartsbisschop Eijk de Sint Maartensprijs uit aan jongerengroep ‘De Flierefluiters’. Deze jongerengroep uit Beltrum organiseert vakantiekampen. Mgr. Eijk ontving zelf ook een onderscheiding: carnavalsvereniging ‘Knunnekes’ uit Groenlo maakte hem tot ‘ereknunnik’. Deze onderscheiding werd pas vijf keer eerder uitgereikt, onder anderen kardinaal Alfrink (1975), bisschop Bomers (1984) en Herman Finkers (2007) gingen mgr. Eijk voor.
Het diaconale werkbezoek werd afgesloten in het dorpje Spijk, waar mgr. Eijk en vicaris-generaal Hoogenboom meeliepen in de Sint Maartensoptocht. Na afloop hielp mgr, Eijk mee met het uitdelen van zakken snoepgoed aan de deelnemende kinderen.

diaconie-werkbezoek-2009-c

Tags: