Aartsbisdom > Nieuws > ‘Welkom thuis’: Katholieke Jongerendag op 4 november

‘Welkom thuis’: Katholieke Jongerendag op 4 november

Op zaterdag 4 november 2023 wordt onder de vlag van JongKatholiek, de jongerenafdeling van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland, een Katholieke Jongerendag (KJD) gehouden met als thema ‘Welkom thuis’. Deze dag wordt georganiseerd door een enthousiaste groep vrijwilligers in samenspraak met mgr. Mutsaerts, bisschopreferent voor Jeugd en Jongeren namens de Bisschoppenconferentie.

“Vanuit heel het land zijn deze dag jongeren tussen 16 en 30 jaar welkom in Congrescentrum De Grote Pekken in Veenendaal om hun geloof te beleven en andere jongeren te ontmoeten. Met het thema ‘Welkom thuis’ willen wij de katholieke jongeren laten ervaren dat de Kerk in Nederland leeft! We mogen thuis zijn bij elkaar en bij de Vader, in gemeenschap leven en als jongeren onze plek binnen de Katholieke Kerk innemen,” zeggen de organisatoren.

Aansluiten bij over de WJD
De Katholieke Jongerendag wordt drie maanden na de Wereldjongerendagen (WJD) gehouden. Honderden Nederlandse jongeren reizen daarvoor komende zomer naar Lissabon. Veel jongeren zullen hier inspiratie opdoen en stappen zetten in geloof. De Katholieke Jongerendag wil aansluiten bij dit enthousiasme en de jongeren die niet naar de WJD gegaan zijn, daarin meenemen. Het zal een dag worden van nieuwe ontmoetingen en weerziens.
Door een kerngroep wordt al hard gewerkt om de KJD voor te bereiden. De organisatie bestaat uit verschillende werkgroepen van jongeren uit de bisdommen, nieuwe bewegingen, congregaties, katholieke studentengroepen en jongeren uit migrantengroepen. Daarmee wordt de Katholieke Jongerendag een breed gedragen initiatief.

De organisatie wil deelnemers gelegenheid bieden om te bouwen aan een persoonlijke relatie met God. Het programma bevat onder andere sprekers, muziek, de heilige Mis, workshops en ruimte voor ontmoeting en ontspanning. Ook tieners tussen 12 en 15 jaar zijn met een tiener- of vormselgroep van harte welkom om aan te sluiten bij het programma deze dag.
Meer informatie volgt na augustus, voor promotiemateriaal, zoals posters en flyers, kan contact worden opgenomen met Joris Buiting via: JorisBuiting@hotmail.com onder vermelding van KJD.

Tags: