Aartsbisdom > Nieuws > Vier Kerstmis-video kardinaal Eijk: ‘Dichter kon God niet bij ons komen’

Vier Kerstmis-video kardinaal Eijk: ‘Dichter kon God niet bij ons komen’

Vanaf 17 december roepen de bisschoppen een week lang op om samen op weg te gaan met Kerstmis. Ze doen dat in een reeks Vier Kerstmis-video’s. “Op Kerstmis vieren we dat Jezus, de Zoon van God, voor ons mens is geworden. Dichter kon God niet bij ons komen. Hij is samen met ons opgetrokken,”, zegt kardinaal Eijk in de Vier Kerstmis-video die vandaag online is gekomen.

“Jezus heeft onze menselijke omstandigheden en condities gedeeld. En Hij heeft ons opgeroepen om Hem allemaal tezamen na te volgen. En dat is ook wat we willen. Het is wat we in essentie vieren met Kerstmis, dat dat mogelijk is geworden. Dat is het grootste van het kerstfeest.” De Vier Kerstmis-video’s van de bisschoppen worden gepubliceerd op vierkerstmis.nl en katholiekleven.nl. Parochies kunnen de video’s overnemen op hun website. Het thema ‘Samen op weg’ is ontleend aan de Bisschoppensynode ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’.

De website VierKerstmis.nl is een initiatief van de Nederlandse bisschoppen om iedereen op te roepen Kerstmis te vieren, als het kan bij (een van) de vieringen in de eigen kerk, maar als dat niet mogelijk is vanwege coronamaatregelen, ook thuis. Meevieren kan dan bijvoorbeeld via de livestream van een parochie of met de mis op NPO2.
VierKerstmis.nl biedt inspiratie voor en over het samen vieren van Kerstmis en wil ook in 2021 mensen helpen om de site van de eigen parochie te vinden. Op die parochiesite kunnen bezoekers op het vieringenrooster kijken waar en wanneer de vieringen zijn en of er beperkingen of maatregelen gelden om aanwezig te kunnen zijn. De website biedt voor alle zondagen van de Advent en Kerstmis via een link een speciaal boekje in de vorm van een download. Deze boekjes helpen om thuis mee te kunnen vieren. Ook zijn er diverse materialen voor kinderen te vinden.

Tags: