Aartsbisdom > Nieuws > Vastenboodschap kardinaal Eijk 2014

Vastenboodschap kardinaal Eijk 2014

Kardinaal Eijk heeft een Vastenbrief gepubliceerd ten behoeve van de Veertigdagentijd die vandaag (Aswoensdag) begint. Deze brief is vorige week gestuurd naar de parochiebesturen en de leden van de pastorale teams, met het verzoek de tekst te verspreiden. In zijn brief noemt kardinaal Eijk de Vastentijd “niet alleen een periode van materiële armoedebestrijding, maar bij uitstek ook een tijd van ‘geestelijke armoedebestrijding’.”

De brief stelt bovendien dat de Vastentijd “ruimte biedt om meer oog te hebben voor de ‘woestijnervaring’ van mensen in onze directe omgeving. Zoals de woestijnervaring van de eenzaamheid waar veel ouderen onder gebukt gaan. Naar schatting zijn er in Nederland inmiddels 200.000 ouderen eenzaam – een schokkend hoog aantal. Eenzaamheid is daarmee een volksziekte geworden,” aldus de kardinaal. “Het is zaak om de ouderen in Nederland niet aan hun lot over te laten, niet in de Veertigdagentijd noch in die andere 325 dagen van het jaar.”
De Vastenbrief gaat verder in op de ‘woestijnervaring’ in het leven van de mens en besluit met een pleidooi voor het sacrament van boete en verzoening, de biecht. “Paus Franciscus gebruikte onlangs een mooi beeld voor het sacrament van de biecht. Hij noemt het een omhelzing door God.”

In zijn boodschap voor de Veertigdagentijd gaat paus Franciscus in op de vraag hoe gelovigen Jezus kunnen volgen in Zijn armoede. Wat betekent deze armoede, die voor de gelovigen leidt tot rijkdom? De Nederlandse bisschoppen willen deze boodschap van de paus met het oog op de komende periode van vasten graag onder de aandacht brengen in de eigen Kerkprovincie.

Voor de Vastenboodschap van kardinaal Eijk, klik hier.
Voor de Vastenboodschap van paus Franciscus, klik hier.

Tags: , ,