Aartsbisdom > Nieuws > Utrecht viert met Pinksteren Feest van de Geest

Utrecht viert met Pinksteren Feest van de Geest

Utrecht viert op tweede pinksterdag (12 mei) het Feest van de Geest. Op het Domplein in het centrum van de stad heeft ieder tussen 10.30 en 17.30 uur de kans “vanuit zijn eigen inspiratie” te laten zien “wat hem in vuur en vlam zet”.

Het festijn op tweede pinksterdag is het begin van de viering van het veertigjarig bestaan van de Stedelijke Raad van Kerken, waarbij vijftien kerken zijn aangesloten. De viering wordt op 21 juni afgesloten met een Kerkennacht, waarin een groot aantal kerken zich aan het publiek presenteert. Op de 21ste geeft de in Utrecht wonende zangeres Denise Jannah rond 23.30 uur een concert in de Domkerk.
Tijdens het Feest van de Geest kunnen belangstellenden een architectuurwandeling door het Museumkwartier maken, deelnemen aan een rondleiding langs de klokken van de Dom of de interreligieuze manifestatie Together Forever bijwonen. In de Domkerk is het stuk Wij hebben de Geest te zien.

Kerkennacht
Tijdens de Kerkennacht is de stilte te ervaren in de rooms-katholieke Sint-Catharinakathedraal. Honderden amateurmusici oefenen in de Nicolaïkerk het requiem van de Franse componist Gabriel Fauré in. De uitvoering tijdens een liturgische viering wordt opgedragen aan allen die in eenzaamheid zijn begraven. Dat zijn mensen die in opdracht van de gemeente hun laatste rustplaats hebben gevonden, omdat hun nabestaanden hen niet konden of wilden begraven. Na de viering treedt cabaretier Kees Versteeg op met een programma over de dood.
In de Doopsgezinde herberg stellen bezoekers zich de vraag ‘Waar is die God van jou?’, naar een boekje van Renata Barnard, waarin doopsgezinde Utrechters vertellen welke Bijbelteksten in hun leven een belangrijke rol spelen.