Aartsbisdom > Nieuws > ‘Uitgenodigd om missionarissen te zijn’

‘Uitgenodigd om missionarissen te zijn’

Ruim veertig emeriti priesters en diakens en gepensioneerde pastoraal werk(st)ers waren op 24 april naar Dijnselburg (Zeist) gekomen voor de jaarlijkse ‘emeritidag’ van het Aartsbisdom Utrecht. Onder de aanwezigen was ook emeritus hulpbisschop De Kok. Na de ontvangst begon de ontmoetingsdag met een Eucharistieviering in de kapel van Dijnselburg. Mgr. Hoogenboom was de hoofdcelebrant; vicaris Cornelissen (Deventer) concelebreerde. De viering werd gevolgd door een aperitief en aansluitend diner, waarna de ontmoetingsdag rond drie uur werd afgesloten.

Mgr. Hoogenboom begon zijn preek met een anekdote uit zijn jeugd: als kleine jongen werkte hij graag op de boerderij van zijn oom in Willeskop. Toen hij op een dag het gemaaide gras in de slootkant bijeen harkte, vroeg de oude buurman van zijn opa vanaf de overkant: “Van wie ben jij d’r één?” Als reactie op zijn antwoord, zei de buurman: “Je bent krek [precies, helemaal, red.] je vader.” De Utrechtse hulpbisschop moest hieraan terugdenken toen hij de evangelielezing van deze woensdag overwoog. Hierin staat de passage: “Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Mij, maar in Hem die Mij gezonden heeft; en wie Mij ziet, ziet Hem die Mij gezonden heeft.” Dit is een uitnodiging om te geloven en een doorverwijzing naar Jezus’ hemelse Vader, aldus mgr. Hoogenboom.

emeritidag-1 emeritidag-3

‘Missionaire beweging’
Bij het overwegen van de eerste lezing uit het boek Handelingen van de apostelen bleef mgr. Hoogenboom even haken bij de zin “In die dagen gedijde het Woord des Heren en breidde zich uit.” Mgr. Hoogenboom: “Deze woorden klinken in een tijd waarin steeds minder mensen zich bekennen tot het katholieke geloof en de Kerk. Een tijd waarin het Woord van God door velen niet meer wordt gehoord.” Hij riep de aanwezigen, die zich als priester, diaken of pastoraal werk(st)er jarenlang met hart en ziel hebben ingezet voor de Kerk, op om niet bij de pakken neer te gaan zitten, maar te kijken naar de tijd waarin het Woord wel gedijde. Hierbij vertelde hij over Barnabas en Saulus, die in de passage uit Handelingen centraal staan. Mgr. Hoogenboom: “Voor wie goed leest en verstaat, verwoordt de pericoop van vandaag een spiritualiteit van een missionaire beweging. Een spiritualiteit waarin het zich laten leiden door Gods Geest centraal staat.”
Dat dit ook vandaag nog actueel is, bewees mgr. Hoogenboom door te verwijzen naar de nieuwe religieuze beweging Shalom in Brazilië, waarvan zich sinds kort vijf leden in Renkum hebben gevestigd. Zij hebben huis en haard verlaten “om op een andere plaats het Evangelie, het Woord van God, te zaaien.” En zo “zijn wij allen uitgenodigd om missionarissen te zijn,” stelde mgr. Hoogenboom.
Zowel voor als na de Eucharistieviering ontstonden er geanimeerde gesprekken tussen de aanwezigen, die hun jaarlijkse kans aangrepen bij te praten met oude bekenden en collega’s. Nadat mgr. Hoogenboom de afgelopen weekeinde gepresenteerde glossy ‘Priester’ had aangeprezen, werd het magazine door velen met belangstelling bekeken en aangeschaft.

emeritidag-4

Tags: ,