Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis zondag 11 juli vanuit St. Lambertusbasiliek Hengelo

TV-Mis zondag 11 juli vanuit St. Lambertusbasiliek Hengelo

De rechtstreekse Eucharistieviering op tv komt zondag 11 juli vanuit de St. Lambertusbasiliek te Hengelo. In het voorafgaande Geloofsgesprek praat Leo Fijen met Wim Petersen over ‘Hoe kun je vluchtelingen nabij zijn en tegen de stroom in gaan?’ Petersen doet dat in Delden, vanuit zijn parochie, vanuit zijn diepe geloof.

Dat geloof voedt Petersen door op adem te komen in een abdij, zo staat in de programma-aankondiging van KRO-NCRV. “Daar vindt hij nieuwe inspiratie om mensen uit Syrië, Iran en Eritrea nabij te zijn, als een voorbeeld voor ons allemaal. Dat is diaconie, zo kan de Kerk present zijn in het leven van mensen.”
Petersen vertelt dat zijn geluk ligt “in een spreekwoord dat in Nederland altijd verkeerd is gebruikt: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Dat klopt niet. We doen toch niets fout? Zelf ben je toch goed? Het moet zijn: verbeter de wereld, begin bij een ander. Of nog beter: begin bij dé ander. En als je dan bedenkt dat je de ander kunt ontmoeten, met de ander in gesprek kunt komen, altijd weer opnieuw, dan kom je tot respect.”

Celebrant tijdens de aansluitende H. Mis is pastoor Jurgen Jansen. De Schola cantorum Sint Lambertus verleent medewerking aan de viering. Dirigent is Paul Bonenkamp, het orgel wordt bespeeld door Maarten Wilmink. De lezingen deze ochtend zijn: Amos 7, 12-15; Ef. 1, 3-10 en Marcus 6, 7-13.

Online (terug)kijken:

Geloofsgesprek, 9.45 uur op NPO 2