Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis op Sacramentsdag vanuit Hengelo

TV-Mis op Sacramentsdag vanuit Hengelo

De wekelijkse Eucharistieviering op televisie komt op Sacramentsdag (7 juni) vanuit de St. Lambertusbasiliek te Hengelo. Celebrant is pastoor Marc Oortman, hij haalt in de aanloop naar Sacramentsdag een citaat van Moeder Teresa aan: “Jullie leven moet geweven zijn rond de Eucharistie. Richt uw ogen op Hem die het licht is; breng jullie harten heel dicht bij Zijn goddelijk hart; bidt Hem om de genade Hem te mogen zien, om de liefde Hem te mogen liefhebben, om de moed Hem te dienen. Zoek Hem vol verlangen.”

Pastoor Oortman: “Op het Hoogfeest van het Heilig Sacrament viert de Kerk de gedachtenis van Christus. Bij alles wat de Kerk doet, zal die gedachtenis centraal staan: de heilige Eucharistie. Het citaat van Moeder Teresa zegt het heel duidelijk: ons leven is geweven rond de Eucharistie. Daarin mogen wij de verrezen Heer zoeken; mogen wij het Voedsel vinden om de weg door ons leven af te leggen. Juist in de Eucharistie mogen wij Zijn Verbond met ons, bijna tastbaar, ervaren.
De viering van vandaag wil onze blik richten op het Heilig Sacrament en ons doen beseffen dat Hij weliswaar op vele manieren onder ons aanwezig is, maar toch bovenal in dat eenvoudige stukje Brood en die beker met Wijn: Zijn Verbond met ons, dat sterker is dan de dood. Maar de deelname aan de Eucharistie geeft ons ook een opdracht: Hem liefhebben, Hem dienen en Hem zoeken, zoals Moeder Teresa het zegt: ‘vol verlangen’.”

Geloofsgesprek
Voorafgaand aan de Eucharistieviering wordt het wekelijke Geloofsgesprek uitgezonden, dit keer met Laura van Dun. Sacramentsdag wordt op 7 juni gevierd in alle kerken maar zeker ook op een plek in Brabant waar honderden jongeren samenkomen om de Katholieke Jongeren Dag (KJD) te vieren. Eén van die jongeren is Laura van Dun, een bevlogen jonge vrouw die op het terrein waar de KJD plaatsvindt woont en bidt, betrokken is bij de organisatie van deze dag en leeft met haar geloof.
Vorig jaar werd de Katholieke Jongeren Dag voor het eerst georganiseerd op het uitgestrekte terrein rond een voormalige abdij in Nieuwkuijk. Daar kwamen jongeren een heel weekend samen om elkaar te ontmoeten en het geloof met elkaar te vieren. Laura van Dun was daar toen ook bij betrokken en verstaat de kunst om haar ervaringen in concrete en bezielende woorden te vertalen. Daarom is zij ook een voorbeeld voor andere jongeren en daarom komt zij aan het woord in het geloofsgesprek: om te praten over de betekenis van ontmoeten, met elkaar en met Christus.

geloofsgesprek-laura-van-dun
Laura van Dun (foto: RKK)

Eucharistieviering: 7 juni, 10.30 uur op NPO 2.
Geloofsgesprek: 7 juni, 10.15 uur op NPO 2.

Tags: