Aartsbisdom > Nieuws > TV mis op 5 mei vanuit Baarn

TV mis op 5 mei vanuit Baarn

De rechtstreekse uitzending van de zondagse Eucharistieviering komt op 5 mei, de zesde zondag van Pasen, vanuit de H. Nicolaaskerk te Baarn. Celebrant is pastoor Ton Huitink van de parochie HH. Martha en Maria waartoe Baarn behoort; het gemengd koor H. Nicolaas Eemnes verleent onder leiding van Wim van Geffen muzikale medewerking.

Pastoor Huitink over het thema van de viering: “Het geloof is niet altijd zo gemakkelijk te begrijpen. De woorden die Jezus ons aanreikt, kunnen vragen in ons oproepen en ons soms ook verwarren, dat is de realiteit van de eerste leerlingen en de mensen aan wie zij het Goede Nieuws verkondigden, maar is ook de realiteit van ons vandaag. Wat door de een als handreiking en suggestie wordt beschouwd, wordt door een ander als wet en dwingende regel beleefd. Het geeft nog maar eens aan dat het realiseren van Jezus’ opdracht om het Goede Nieuws in de wereld te verkondigen niet een kwestie is van ‘even doen’. Sterker nog, we moeten het Woord eerst doordenken alvorens we het kunnen doorleven. Hoe meer we vertrouwd raken met het Goede Nieuws en ons zo meer aan Jezus binden, worden we ons ook meer bewust van de grote verantwoordelijkheid die we hebben aangereikt gekregen. Zijn Woord gestand doen betekent: jezelf steeds meer wegcijferen. We staan hierin niet alleen. Jezus laat ons weten dat de Vader ons een helper stuurt om ons eraan te herinneren wat Hij heeft gezegd en gedaan.”

Geloofsgesprek
Voorafgaand aan de viering zendt RKK om 10.10 uur het Geloofsgesprek uit, ditmaal met een viertal vrijwilligers van de Heilige Nicolaaskerk te Eemnes. De omroep schrijft hierover op haar website: “Vijf mei is een dag van nationale verbondenheid, een Bevrijdingsdag die ons altijd weer doet beseffen dat de vrijheid niet vanzelfsprekend is. In de liturgie van de viering uit de Nicolaaskerk van Baarn zal dit ongetwijfeld aan bod komen. Al is het maar omdat de liturgie ons altijd de weg probeert te wijzen naar de diepste vrijheid, die van Christus die ons steeds weer bevrijdt in de Eucharistie en die ons tot vrije mensen maakt die hun roeping kunnen volgen. En dat gebeurt in verbondenheid van de kerk van Baarn met de kerk van Eemnes. Samen vormen ze met zes andere kerken in de regio de Martha en Maria-parochie. Pastoor Ton Huitink wil die verbondenheid in de regio onderstrepen door ook de andere kerken van de parochie een stem en een gezicht te geven. Dat doet hij op tal van manieren. De liederen worden verzorgd door het koor van Eemnes, de misdienaars komen daar ook vandaan, net als de lector. Eucharistievieringen op televisie laten zo zien hoe het parochieleven zich ontwikkelt. Van één kerk in het dorp of in de stad naar een geheel van negen of tien kerken in de regio. De kerkleden uit Eemnes treden dit keer naar voren in deze viering en tonen hiermee aan dat het parochieleven een grote pluriformiteit en verscheidenheid aan kerk kent.” In het Geloofsgesprek komen Jan Wiggerts, Loes Wiggerts, Bertus Hilhorst en Marcel van der Poel aan het woord. Voor allen geldt hetzelfde: vrijwilliger in de kerk ben je gewoon.

Geloofsgesprek, zondag 5 mei, 10.10-10.30 uur, Nederland 2
Eucharistieviering, zondag 5 mei, 10.30-11.30 uur, Nederland 2