Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis op 3 december vanuit Lambertusbasiliek te Hengelo

TV-Mis op 3 december vanuit Lambertusbasiliek te Hengelo

De rechtstreekse Eucharistieviering op tv komt op zondag 3 december om 10.00 uur (NPO 2) vanuit de St. Lambertusbasiliek te Hengelo (parochie De Goede Herder). Celebrant is pastoor Jurgen Jansen. De muzikale ondersteuning komt van Schola Cantorum Sint Lambertus o.l.v. Paul Bonenkamp, organist is Louis ten Vregelaar. Voorafgaand wordt het Geloofsgesprek van Leo Fijen met mgr. Hoogenboom uitgezonden (9.45 uur NPO 2).

De neogotische St. Lambertusbasiliek werd in de jaren 1888-1890 gebouwd naar een ontwerp van architect Gerard te Riele uit Deventer. De basiliek heeft onder meer neogotisch beeldhouwwerk van het atelier van Mengelberg. De kerk is sinds 1974 Rijksmonument en werd in 1998 door paus Johannes Paulus II verheven tot basiliek.

In het Geloofsgesprek praat Leo Fijen met mgr. Hoogenboom, hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht. Het gesprek werd in oktober opgenomen in Rome, waar mgr. Hoogenboom namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie deelnam aan de 16de Algemene Bisschoppensynode. Het synodaal proces heeft veel mensen in Nederland in beweging gebracht. Alles stond in het teken van luisteren aan ronde tafels. Mgr. Hoogenboom: “De synode is niet een wedstrijd ‘wie is de beste theoloog’ of ‘wie is de meest geleerde persoon’.” Verwijzend naar één van de vele deelnemers met wie hij in oktober sprak: “Als ik die vrouw uit Papoea-Nieuw-Guinea hoor praten dan denk ik: dat is van een heel doorleefd geloof. Het is echt orthodox. Die mevrouw wil helemaal niet de leer van de Kerk veranderen maar zegt wel: rust mij toe om in mijn situatie, in mijn parochie, iets voor Christus en de medemens te betekenen.”

Het Geloofsgesprek en de Eucharistieviering zijn zondag hier live te bekijken.

Na afloop kunnen de programma’s via deze site ook worden teruggekeken.

Tags: