Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis op 19 maart vanuit Maartensdijk

TV-Mis op 19 maart vanuit Maartensdijk

Geloofsgesprek met rector Kuipers van het Ariënsinstituut

De rechtstreekse Eucharistieviering op tv komt op 19 maart vanuit de St. Maartenskerk te Maartensdijk (parochie HH. Martha en Maria). Hoofdcelebrant is rector Kuipers van de Utrechtse priesteropleiding het Ariënsinstituut, met hem is ook het geloofsgesprek vooraf. Bij de viering is de officiële replica aanwezig van het beeld van OLV van Fatima uit de Verschijningskapel aldaar.

Dit beeld reist deze maanden door het Aartsbisdom Utrecht, als voorbereiding op de bisdombedevaart naar Lissabon en Fatima in juni. Dit jaar is het 100 jaar geleden dat Maria in Fatima zes keer verscheen aan de herderskinderen Francisco en Jacinta Marto en aan hun nichtje Lucia dos Santos.

Bron van het levend water
Heel wat mensen in onze dagen zijn op zoek naar zingeving. Het aanbod op de markt is enorm groot. Allerlei goeroes en therapeuten proberen ons te overtuigen dat hun boodschap de enige echte is, dat zij weten hoe mensen gelukkig kunnen worden en hun vervulling kunnen vinden. Het water dat zij aan de man proberen te brengen mag dan misschien een tijdlang dorst lessen, uiteindelijk zal het verlangen naar méér niet te stillen zijn.
Het evangelie van de derde zondag van de Veertigdagentijd is een verwijzing naar het grote geschenk van het geloof dat mensen ontvangen door de doop. Daarom wordt het ook gelezen in de voorbereiding op Pasen, het feest waarop vanouds de geloofsleerlingen in de kerk worden opgenomen. Het vertelt ons dat Jezus de bron is van het levend water. Wie van het water drinkt dat Hij schenkt, zal nooit meer dorst krijgen. Maar het roept ons ook op om, als we eenmaal van dat water gedronken hebben, zelf een bron te worden voor anderen. Dan kan ook hún leven, door de ontmoeting met Jezus Christus, een nieuwe inhoud krijgen.

Voorafgaand aan de viering heeft Leo Fijen een geloofsgesprek met Patrick Kuipers. Hij is een geboren Twentenaar, afkomstig uit Glanerbrug. Daar leerde de rector van Ariënsinstituut wat de schoonheid van het geloof voor een mens kan betekenen. Daarom wist hij als misdienaar van 12 jaar al dat hij priester wilde worden.
Dat verlangen is altijd bij hem gebleven. Hij mocht de genade ervaren dat de roeping steeds opnieuw bevestigd werd. Daarover vertelt hij op inspirerende wijze in het geloofsgesprek, deze priester die mensen nabij is en zich verbonden voelt met de Kerk en haar traditie.

Geloofsgesprek: zondag 19 maart om 10.15 uur op NPO 2.
Eucharistieviering: zondag 19 maart om 10.25 uur op NPO 2.

Beide uitzendingen zijn na afloop terug te kijken via:

Tags: ,